Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä lasten suosikkiohjelmissa esiintyvistä tunteista ja tunnetaitojen mallioppimisesta
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä lastenohjelmissa esiintyvistä tunteista. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia lasten suosikkiohjelmien tun-netaidoista ja niistä mallioppimisesta sekä siitä, kuinka lastenohjelmia voidaan käyttää apuna tunnetaitojen opettamisessa. Mallioppimisen merkitys lasten elämässä on merkittävä. Tämän vuoksi ohjelmat ja niissä esiintyvät tunteet sekä tunnetaidot ovat erityisen tärkeässä asemassa lasten tunne-elämän kehityksen kannalta. Ymmärtäessään paremmin tunnetaitoja ja mallioppimista kasvattajat voivat tukea lasta tunnetaitojen kehittymisessä ja näin ennaltaehkäistä tunteista johtuvia ongelmia.
Tutkimuksen alkukartoitukseen osallistui 65 oppilasta eräältä ensimmäiseltä luokalta ja 68 kuudennelta luokalta. Oppilaat tuottivat tutkimukseeni relevanttia tietoa siitä, mitkä ohjelmat ovat tällä hetkellä suosittuja tämän ikäisten lasten keskuudessa. Tämän jälkeen seitsemän luokanopettajaopiskelijaa vastasivat avoimeen kyselylomakkeeseen katsoessaan jakson jokaisesta lasten suosikkiohjelmasta. Varsinaisesti siis tutkimuskohteena olivat luokanopettaja-opiskelijoiden näkemykset. Aineiston analyysissa käytin teoriasidonnaista si-sällönanalyysia, mutta tutkimukseni sai myös aineistolähtöisen lähestymistavan piirteitä. Tutkiessani luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä, tutkimusotteeni on fenomenografinen.
Tulosten mukaan lastenohjelmissa esiintyi enemmän negatiivisia kuin positiivia tunteita. Ensimmäisen luokan poikien ja tyttöjen suosikkiohjelmista nimetyt tunteet erosivat toisistaan huomattavasti enemmän kuin kuudesluok-kalaisten suosikkiohjelmien tunteet. Luokanopettajaopiskelijat löysivät mal-lioppimisesta sekä negatiivisia että positiivia puolia, mutta negatiiviset vaikutukset korostuivat enemmän. Tulosten mukaan ohjelmia voi käyttää lukuisilla eri tavoilla tunnekasvatuksen apuna.
Tunnetaitojen mallioppiminen ohjelmista on tärkeä huomioida, sillä tutkimuksen mukaan esimerkiksi negatiivisten tunteiden osuus ohjelmissa on merkittävän suuri ja ohjelmat saattavat jättää väärän käsityksen tunnetaidoista sekä eettisistä tilanteista. Ohjelmat saattavat sisältää myös piilovaikutuksia, jotka ohjaavat lapsia toimimaan ja tuntemaan sukupuolelleen ominaisella tavalla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista
Rehula, Paula; Pöysä, Meri (2021)Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitimme, millaisia näkemyksiä 3–6-vuotiaat lapset ilmaisevat vihan ja pelon tunteista sekä niiden säätelystä varhaiskasvatuksen opettajan ohjaamilla tuokioilla. Hyödynsimme tutkimuksessamme ... -
Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä
Lehtoranta, Sini (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millä keinoilla tai menetelmillä lasten tunnetaitoja voidaan edistää ja millaisia vaikutuksia tunnetaidoilla on lasten mielenterveyteen. Tunnetaitojen edistämistä ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
Tiainen, Emmi (2021)Tämän fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sekä se, kuinka hän ... -
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.