Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys asiakastukiympäristössä: case Valtori
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Käytettävyys on ollut yksi järjestelmäkehityksen huomion kohteista jo vuosikymmeniä. Nykyään monille organisaatioille välttämättömien toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyyden tutkimus on kuitenkin vähäisempää. Malleja toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyyden arviointiin on tutkimuksessa esitetty vain vähän. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella, kuinka riittävä olemassaoleva käytettävyyden kriteeristö on nykyaikaisen järjestelmän käytettävyyden arvioinnissa. Aineisto kerättiin kartoittamalla Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin asiakastuen käyttäjien näkemyksiä toiminnanohjausjärjestelmä TOP:in käytettävyydestä. Teoriataustassa perehdytään lyhyesti toiminnanohjausjärjestelmän merkitykseen organisaation toiminnassa ja esitellään tutkimuksen kohteena olevan TOP-järjestelmän toiminnallisuutta. Kirjallisuuskatsauksessa keskitytään hyvän käytettävyyden määrittelyyn ja sen tarkasteluun toiminnanohjausjärjestelmissä. Aineistonkeruussa nojattiin pääasiassa laadullisiin tutkimusmenetelmiin hyödyntämällä menetelmien triangulaatiota: aineisto kerättiin havainnoimalla, verkkokyselyllä ja yksilöhaastatteluilla. Verkkokyselyyn vastasi 39 ja haastatteluun osallistui 37 käyttäjää, minkä lisäksi havainnoitiin käyttäjien viestintää yrityksen sisäisissä Skype-keskusteluryhmissä. Aineistona käytettiin myös TOP:ia käyttävien tutkimuksen toteuttajien havaintoja. Kerätyssä aineistossa käyttäjien havaitsemia ongelmia olivat TOP-järjestelmän haun vaikeakäyttöisyys ja hakutulosten vaikeaselkoisuus, järjestelmän epäintuitiivisuus ja epäloogisuus, hitaus sekä asiakkaan tunnistamisen heikkous. Järjestelmä oli ensikäyttäjälle vaikeakäyttöinen ja koulutusta järjestelmän käyttöön pidettiin välttämättömänä. Järjestelmän sisällä ei ollut myöskään riittävästi tietoa työtehtävistä suoriutumiseen. Aineiston pohjalta täydennettiin toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyden mallia uusilla komponenteilla: Tunnistaminen, Luokiteltavuus, Informatiivisuus, Loogisuus ja Luotettavuus. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää toiminnanohjausjärjestelmien suunnittelussa ja jo käytössä olevien järjestelmien käytettävyyden arvioinnissa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pilvipohjaisen toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys : tapaustutkimus
Härkönen, Timo (2021)Toiminnanohjausjärjestelmien eli ERP-järjestelmien käytettävyyttä on tutkittu jo pitkään ja suurin osa tutkimuksista keskittyy aikaan ennen 2010-lukua ja nykymuotoista pilvilaskentateknologiaa. Pilvilaskentateknologia tuli ... -
Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen : tapaustutkimus
Vihavainen, Severi (2018)Toiminnanohjausjärjestelmät ovat yksiä suurimmista ja merkittävimmistä organisaatioissa käytetyistä tietojärjestelmistä. Ne integroivat organisaation eri toiminnot ja prosessit yhdeksi kokonaisuudeksi ja voivat ... -
Toiminnanohjausjärjestelmän toimitustavan valintaan liittyvät seikat pk-yrityksen näkökulmasta
Juujärvi, Julius (2021)Toiminnanohjausjärjestelmät ovat yksi keino saavuttaa kilpailuetua markkinoilla. Järjestelmien hankintaan liittyy kuitenkin suuret riskit, kuten ylittyneet projektikustannukset ja pitkittynyt käyttöönottoprojekti. ... -
Organisaation koon vaikutus toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoon
Kuhno, Jani (2018)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan organisaation koon vaikutusta toiminnan-ohjausjärjestelmien käyttöönottoon käyttäen yleisesti kirjallisuudessa määriteltyjä kriittisiä tekijöitä käyttöönoton onnistumisen lähtökohtina. ... -
Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessi salibandyseurassa
Mäkelä, Teppo (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessia salibandyseurassa. Tarkempina tavoitteina oli selvittää prosessin aiheuttamat hyödyt ja haasteet seuran toimintaan. Lisäksi tutkittiin ...