Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorOksanen, Elina
dc.contributor.authorRuuska, Piritta
dc.date.accessioned2019-11-27T06:31:55Z
dc.date.available2019-11-27T06:31:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66532
dc.description.abstractTutkimuksen aiheena on AAC-menetelmiä kommunikoinnin tukena käyttävien kehitysvammaisten henkilöiden spontaani kommunikointi. Tutkimuksen tarkoitus on tutkia niitä keinoja, joita puhumaton henkilö käyttää tehdessään vuorovaikutuksellisia aloitteita. Lisäksi tutkin kommunikoinnin haasteita, joita AACmenetelmien avulla kommunikoivat kohtaavat. Tutkimus toteutettiin etnografisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin havainnoimalla eräällä erityisoppilaitoksella keväällä 2019. Tutkittavana oli kolme 16-22 -vuotiasta opiskelijaa. Tutkittavat kommunikoivat AAC-menetelmien avulla. Tulosten analyysi toteutettiin sisällönanalyysin menetelmin, käyttäen luokittelua ja teemoittelua. Saatujen tulosten perusteella AAC-menetelmin kommunikoivat kehitysvammaiset ovat aktiivisia tekemään spontaaneja kommunikoinnin aloitteita ja he käyttävät monipuolisesti erilaisia keinoja kommunikoinnissaan. Tästä huolimatta AAC-menetelmin kommunikoivat kohtaavat haasteita tullakseen oikein ymmärretyiksi, ilmaistakseen omaa tahtoa ja mielipahaa. Merkittävä haaste on myös vuorovaikutustilanteiden vähyys vertaisten kanssa. Tutkimus osoittaa AAC-menetelmin kommunikoivien tarpeellisuuden osallistua itseä koskevaan tutkimukseen. Henkilö, joka kommunikoi apuvälineiden avulla, on kykenevä kertomaan omista mielipiteistään ja näkemyksistään. Vammaistutkimuksen tehtävä on käyttää rohkeasti innovatiivisia ja osallistavia tutkimusmenetelmiä.fi
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkuvakommunikointi
dc.subject.otherspontaani kommunikointi
dc.titleHuomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911275026
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoetnografia
dc.subject.ysotukiviittomat
dc.subject.ysokehitysvammaiset
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysopuhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio
dc.subject.ysoviittomat
dc.subject.ysopiktogrammit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot