Hymyilee ja osoittaa kansiosta kuvaa : kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden vertaisvuorovaikutuksen keinot integraatioluokassa
Inklusiivisten oppimisympäristöjen yleistyessä AAC-menetelmiä käyttävien oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden välisen vuorovaikutuksen tarkasteleminen on noussut erityisen ajankohtaiseksi tutkimusaiheeksi. Vertaisvuorovaikutuksessa on havaittu haasteita, mutta yhteisellä sosiaalisella toiminnalla on tutkittu olevan positiivisia vaikutuksia yleisopetuksen oppilaiden asenteisiin vammaisia vertaisiaan kohtaan. Tämän tutkimuksen tarkoitus on tarkastella kehitysvammaisten oppilaiden ja yleisopetuksen oppilaiden välistä vuorovaikutusta eri vuorovaikutuskeinojen näkökulmasta.
Vuorovaikutuskeinojen erittely suoritettiin videoaineiston litteraateista laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Aineisto kuvasi neljän kehitysvammaisen oppilaan integraatiotunteja yleisopetuksen luokassa. Aineistosta eriteltiin vertaisvuorovaikutusta sisältävät katkelmat, joista eri vuorovaikutuksen keinot luokiteltiin samankaltaisuutensa perusteella eri ryhmiin.
Havaitut vertaisvuorovaikutuksen keinot on jaettavissa viiteen luokkaan: puhe, avusteiset keinot, keholliset eleet, kosketus ja sanaton äänenkäyttö.
Tulokset osoittavat, että oppilailla on käytössään puheen lisäksi useita eri sanattoman vuorovaikutuksen keinoja, joita käytetään luontevasti vaihdellen ja päällekkäin integraatiotuntien aikana. Erityisesti yleisopetuksen oppilaat vahvistivat sanallista viestiä sanattomin keinoin, esimerkiksi koskettaen tai osoittaen. Pienryhmäläiset hyödynsivät viittomia ja erilaisia eleitä puhetta tukevina ja korvaavina keinoina. Myös AAC-välineitä hyödynnettiin vuorovaikutuksen tukena.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Etämusiikkituokioiden työskentelytavat kehitysvammaisten kommunikaation tukena : tapaustutkimus ryhmämuotoisesta musiikkitoiminnasta
Ahonen, Juulia (2021)Tämä kandidaatintutkielma on tapaustutkimus ryhmämuotoisesta musiikkitoiminnasta, jossa hyödynnetään musiikin terapeuttista käyttöä. Tutkimuksessa tarkastellaan etämusiikkituokioiden työskentelytapoja kehitysvammaisten ... -
Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö luokanhallinnassa
Pöyry, Sanna-Kaisa; Viinikka, Tiia (2015)Oppilaiden kielellisen kehityksen haasteilla ja ei-toivotulla käyttäytymisellä on todettu olevan yhteys. Puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä käyttämällä sen sijaan voidaan vähentää ei-toivottua käyttäytymistä ... -
Huomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista
Ruuska, Piritta (2019)Tutkimuksen aiheena on AAC-menetelmiä kommunikoinnin tukena käyttävien kehitysvammaisten henkilöiden spontaani kommunikointi. Tutkimuksen tarkoitus on tutkia niitä keinoja, joita puhumaton henkilö käyttää tehdessään ... -
"Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
Kinnari, Siiri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kehitysvammaiset oppilaat saavat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa. Aihetta on tutkittu hyvin vähän tässä ... -
Erityistä tukea tarvitseva oppilas yleisopetuksen liikuntaryhmässä : oppilaiden ja opettajien kokemuksia
Vuori, Kaisa (2014)Vuori, Kaisa (2014). Erityistä tukea tarvitseva oppilas yleisopetuksen liikuntaryhmässä: oppilaiden ja opettajien kokemuksia. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 60 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.