Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorKodis, Anne
dc.date.accessioned2019-11-21T08:04:01Z
dc.date.available2019-11-21T08:04:01Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66473
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka toisen vuosiluokan oppilaalle ohjataan kertolaskun periaate. Tutkimuksen kohteena oli kahden kustantajan oppikirjat ja opettajan oppaat: Tuhattaituri 2a (2016) ja YyKaaKoo 2a (2018). Tutkielman teoriaosuudessa tarkastellaan matematiikan opetuksen rakentumista alkuopetuksessa, kertolaskun oppimista toisella vuosiluokalla ja matematiikan oppikirjojen merkitystä opetuksessa sekä yleensä oppikirjojen tutkimuksista. Tutkimus oli lähestymistavaltaan laadullinen. Oppikirjasarjojen kertolaskuosioiden analyysissä käytettiin aineistolähtöisen ja teorialähtöisen analyysin välimuotoa eli teoriaa ohjaavaa analyysia. Kirjasarjojen tehtäviä lähestyttiin määritelmälähtöisellä, realistisella ja ongelmalähtöisellä lähestymistavoilla. Tutkimuksessa selvisi, että kirjasarjojen tehtävissä suunnataan ensisijaisesti proseduraaliseen sujuvuuteen. Tehtävät olivat pääasiallisesti määritelmälähtöisiä. Tuhattaituri 2a kirjassa oli määritelmälähtöisiä tehtäviä 66% kaikista tehtävistä ja YyKaaKoo 2a oppilaan kirjassa määritelmälähtöisiä tehtäviä oli 57% kaikista tehtävistä. Arkipäivään liittyviä tehtäviä oli suhteellisen vähän. Tutkimuksen kohteena olleiden kirjasarjojen ongelmanratkaisu- ja päättelytehtäviä löytyi molemmista kirjasarjoista suunnilleen yhtä paljon, tehtävät olivat pääasiassa lisätehtäväsivuilla. Molempien kirjasarjojen tehtävät noudattivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tavoite- ja sisältönormeja, mutta pelkästään oppilaan kirjan tekeminen ei täytä kaikkia opetussuunnitelman tavoitteita. Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että oppilaan matemaattiseen osaamiseen ja ajattelun monipuoliseen ohjaamiseen voidaan vaikuttaa opettajan ammattitaidolla ja opetusmenetelmillä. Oppilaan kirjojen tehtävien tekemisellä saavutetaan proseduraalista sujuvuutta, mutta ongelmanratkaisun, päättelyn ja soveltamisen taitoja ohjaavia tehtäviä oli vähän. Kielentämiseen ja toimintavälineisiin ohjaavia tehtäviä oli niukasti. Kirjasarjojen opettajan oppaissa on toimintaan ohjaavia tehtäviä, mutta niiden käyttäminen matematiikan opetuksessa on opettajasta riippuvaista.fi
dc.format.extent106
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkertolasku
dc.titleKertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911214969
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysooppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot