dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Kodis, Anne | |
dc.date.accessioned | 2019-11-21T08:04:01Z | |
dc.date.available | 2019-11-21T08:04:01Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66473 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka toisen vuosiluokan oppilaalle ohjataan kertolaskun periaate. Tutkimuksen kohteena oli kahden kustantajan oppikirjat ja opettajan oppaat: Tuhattaituri 2a (2016) ja YyKaaKoo 2a
(2018). Tutkielman teoriaosuudessa tarkastellaan matematiikan opetuksen rakentumista alkuopetuksessa, kertolaskun oppimista toisella vuosiluokalla ja
matematiikan oppikirjojen merkitystä opetuksessa sekä yleensä oppikirjojen
tutkimuksista.
Tutkimus oli lähestymistavaltaan laadullinen. Oppikirjasarjojen kertolaskuosioiden analyysissä käytettiin aineistolähtöisen ja teorialähtöisen analyysin
välimuotoa eli teoriaa ohjaavaa analyysia. Kirjasarjojen tehtäviä lähestyttiin
määritelmälähtöisellä, realistisella ja ongelmalähtöisellä lähestymistavoilla.
Tutkimuksessa selvisi, että kirjasarjojen tehtävissä suunnataan ensisijaisesti
proseduraaliseen sujuvuuteen. Tehtävät olivat pääasiallisesti määritelmälähtöisiä. Tuhattaituri 2a kirjassa oli määritelmälähtöisiä tehtäviä 66% kaikista tehtävistä ja YyKaaKoo 2a oppilaan kirjassa määritelmälähtöisiä tehtäviä oli 57%
kaikista tehtävistä. Arkipäivään liittyviä tehtäviä oli suhteellisen vähän. Tutkimuksen kohteena olleiden kirjasarjojen ongelmanratkaisu- ja päättelytehtäviä
löytyi molemmista kirjasarjoista suunnilleen yhtä paljon, tehtävät olivat pääasiassa lisätehtäväsivuilla.
Molempien kirjasarjojen tehtävät noudattivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tavoite- ja sisältönormeja, mutta pelkästään oppilaan
kirjan tekeminen ei täytä kaikkia opetussuunnitelman tavoitteita. Tutkimuksen
tuloksista on nähtävissä, että oppilaan matemaattiseen osaamiseen ja ajattelun
monipuoliseen ohjaamiseen voidaan vaikuttaa opettajan ammattitaidolla ja
opetusmenetelmillä. Oppilaan kirjojen tehtävien tekemisellä saavutetaan proseduraalista sujuvuutta, mutta ongelmanratkaisun, päättelyn ja soveltamisen
taitoja ohjaavia tehtäviä oli vähän. Kielentämiseen ja toimintavälineisiin ohjaavia tehtäviä oli niukasti. Kirjasarjojen opettajan oppaissa on toimintaan ohjaavia
tehtäviä, mutta niiden käyttäminen matematiikan opetuksessa on opettajasta
riippuvaista. | fi |
dc.format.extent | 106 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kertolasku | |
dc.title | Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201911214969 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |