University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla

Thumbnail
View/Open
1.7Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kodis, Anne
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka toisen vuosiluokan oppilaalle ohjataan kertolaskun periaate. Tutkimuksen kohteena oli kahden kustantajan oppikirjat ja opettajan oppaat: Tuhattaituri 2a (2016) ja YyKaaKoo 2a (2018). Tutkielman teoriaosuudessa tarkastellaan matematiikan opetuksen rakentumista alkuopetuksessa, kertolaskun oppimista toisella vuosiluokalla ja matematiikan oppikirjojen merkitystä opetuksessa sekä yleensä oppikirjojen tutkimuksista. Tutkimus oli lähestymistavaltaan laadullinen. Oppikirjasarjojen kertolaskuosioiden analyysissä käytettiin aineistolähtöisen ja teorialähtöisen analyysin välimuotoa eli teoriaa ohjaavaa analyysia. Kirjasarjojen tehtäviä lähestyttiin määritelmälähtöisellä, realistisella ja ongelmalähtöisellä lähestymistavoilla. Tutkimuksessa selvisi, että kirjasarjojen tehtävissä suunnataan ensisijaisesti proseduraaliseen sujuvuuteen. Tehtävät olivat pääasiallisesti määritelmälähtöisiä. Tuhattaituri 2a kirjassa oli määritelmälähtöisiä tehtäviä 66% kaikista tehtävistä ja YyKaaKoo 2a oppilaan kirjassa määritelmälähtöisiä tehtäviä oli 57% kaikista tehtävistä. Arkipäivään liittyviä tehtäviä oli suhteellisen vähän. Tutkimuksen kohteena olleiden kirjasarjojen ongelmanratkaisu- ja päättelytehtäviä löytyi molemmista kirjasarjoista suunnilleen yhtä paljon, tehtävät olivat pääasiassa lisätehtäväsivuilla. Molempien kirjasarjojen tehtävät noudattivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tavoite- ja sisältönormeja, mutta pelkästään oppilaan kirjan tekeminen ei täytä kaikkia opetussuunnitelman tavoitteita. Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että oppilaan matemaattiseen osaamiseen ja ajattelun monipuoliseen ohjaamiseen voidaan vaikuttaa opettajan ammattitaidolla ja opetusmenetelmillä. Oppilaan kirjojen tehtävien tekemisellä saavutetaan proseduraalista sujuvuutta, mutta ongelmanratkaisun, päättelyn ja soveltamisen taitoja ohjaavia tehtäviä oli vähän. Kielentämiseen ja toimintavälineisiin ohjaavia tehtäviä oli niukasti. Kirjasarjojen opettajan oppaissa on toimintaan ohjaavia tehtäviä, mutta niiden käyttäminen matematiikan opetuksessa on opettajasta riippuvaista. ...
Keywords
kertolasku alkuopetus matematiikka oppikirjat oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911214969

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien matematiikkauskomukset ja matematiikan oppikirjan merkitys alkuopetuksessa 

    Perkkilä, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2002)
  • Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys matematiikan sanallisiin tehtäviin toisella ja kolmannella luokalla 

    Laiti, Aliisa; Järvinen, Viivi (2020)
    Matematiikan sanallinen tehtävä on tehtävätyyppi, jonka ratkaisu vaatii numeeristen taitojen lisäksi kielellisiä ja kognitiivisia valmiuksia. Nopea sarjallinen nimeäminen (RAN, Rapid Automatized Naming) tarkoittaa kykyä ...
  • Tapaustutkimus funktion käsitteen oppimisesta tutkivan matematiikan keinoin 

    Hiltunen, Jenna (2013)
  • Lasten kausaaliattribuutiot esi- ja alkuopetuksessa sekä niiden yhteys matematiikan taitoihin 

    Haverinen, Tiina (2002)
  • Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen 

    Kiiski, Kati (2022)
    Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alkuopetusikäisen oppilaan toimintaa koulun arjessa ja matematiikan opiskelussa, silloin kun visuaalisen hahmottamisen taidoissa on vaikeuksia. Lisäksi tutkimuksessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre