Show simple item record

dc.contributor.authorKirjavainen, Tanja
dc.contributor.authorPulkkinen, Jonna
dc.date.accessioned2019-11-20T08:11:40Z
dc.date.available2019-11-20T08:11:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationKirjavainen, T., & Pulkkinen, J. (2017). Takaako samanlainen tausta samanlaisen osaamisen? Maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön oppilaiden osaamiserot PISA 2012 -tutkimuksessa. <i>Kasvatus</i>, <i>48</i>(3), 189-202.
dc.identifier.otherCONVID_27105883
dc.identifier.otherTUTKAID_74368
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66438
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin PISA 2012 -aineistolla maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön oppilaiden osaamiseroja. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka suuria erot ovat koko osaamisjakaumassa. Lisäksi tutkittiin sitä, kuinka paljon osaamiseroja selittävät erilaiset oppilaaseen ja kouluun liittyvät taustatekijät, ja sitä, hyötyvätkö maahanmuuttajaoppilaat taustatekijöistään samalla tavalla kuin kantaväestön oppilaat. Aineiston analysoinnissa käytettiin Juhn-Murphy-Pierce -menetelmää. Tulokset osoittivat, että maahanmuuttajaoppilaiden osaaminen on kantaväestön oppilaiden osaamista heikompaa koko osaamisjakaumassa. Ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaiden ero kantaväestöön pieneni selvästi osaamisen kasvaessa, ja osaamiserot selittyivät lähes kokonaan oppilaan taustatekijöillä. Sen sijaan toisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaiden ero kantaväestöön oli lähes samanlainen koko osaamisjakaumassa. Osaamiseroja selitti taustatekijöiden lisäksi selvästi myös se, että toisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaat eivät hyötyneet taustatekijöistään samalla tavalla kuin kantaväestön oppilaat. Osaamisjakauman yläpäässä jopa yli puolet oppilaiden välisistä eroista selittyi taustatekijöille saadusta heikommasta hyödystä. Perusopetus näyttäisi tukevan melko hyvin etenkin heikoiten menestyviä ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaita, mutta toisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaiden oppimista ei kyetä tukemaan siten, että he saisivat taustatekijöilleen samanlaisen hyödyn kuin kantaväestön oppilaat.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen Kasvatustieteellinen Seura ry; Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherJuhn-Murphy-Pierce-dekompositio
dc.titleTakaako samanlainen tausta samanlaisen osaamisen? Maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön oppilaiden osaamiserot PISA 2012 -tutkimuksessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911194927
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.oppiaineKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.oppiaineFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2019-11-19T07:15:21Z
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange189-202
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume48
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© 2017 Tekijät
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoPISA-tutkimus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6165
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22506
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright