Show simple item record

dc.contributor.authorOuakrim-Soivio, Najat
dc.contributor.authorPulkkinen, Jonna
dc.contributor.authorRautopuro, Juhani
dc.contributor.authorHildén, Raili
dc.date.accessioned2019-11-20T07:45:22Z
dc.date.available2019-12-15T22:35:38Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationOuakrim-Soivio, N., Pulkkinen, J., Rautopuro, J., & Hildén, R. (2018). Toteutuuko perusopetuksen tasa-arvo? Katsaus oppimistulosten arviointeihin. <i>Kasvatus</i>, <i>49</i>(5), 415-430.
dc.identifier.otherCONVID_28806872
dc.identifier.otherTUTKAID_80013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66436
dc.description.abstractTässä katsausartikkelissa analysoidaan tasa-arvon toteutumista suomalaisessa perusopetuksessa 2000-luvulla oppimistulosten näkökulmasta. Koulutuksen tutkimuksessa koulutuksellisen tasa-arvon indikaattoreina on käytetty saavutettuja oppimistuloksia ja oppilaiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia jatkaa opintojaan peruskoulun jälkeen. Yksilöiden väliset oppimistulosten erot ovat hyväksyttäviä ja luonnollisia, mutta ryhmien, kuten sukupuolen, opetuskielen tai vanhempien koulutustason, mukaiset tai koulujen väliset erot eivät sitä ole. Artikkelissa vastataan seuraavaan tutkimuskysymykseen: Miten koulutuksellinen tasa-arvo on toteutunut perusopetuksessa 2000-luvulla suhteessa sukupuoleen, vanhempien koulutustaustaan ja koulun opetuskieleen tai koulujen välillä? Artikkeli perustuu kansallisiin ja kansainvälisiin matematiikan, yhteiskunnallisen osaamisen ja vieraiden kielten oppimistulosten arviointiaineistoihin ja niistä julkaistuihin tutkimuksiin. Sekä kansainväliset että kansalliset arvioinnit osoittavat, että jokaisen tässä artikkelissa tutkitun oppiaineen osaamisessa ilmeni koulujen välisten erojen lisäksi sukupuolen, koulun opetuskielen tai vanhempien koulutustaustan mukaisia eroja. Artikkelissa pohditaan myös koulutuksellisen tasa-arvon ja oppimistulosten arviointien merkitystä koulutustutkimuksessafi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen Kasvatustieteellinen Seura ry; Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherperusopetusfi
dc.subject.otheroppimistuloksetfi
dc.subject.otherarviointifi
dc.subject.othertasa-arvofi
dc.subject.otheryhdenvertaisuusfi
dc.titleToteutuuko perusopetuksen tasa-arvo? Katsaus oppimistulosten arviointeihin
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201911194935
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.oppiaineKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.oppiaineFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2019-11-19T10:15:16Z
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange415-430
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries5
dc.relation.volume49
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© 2018 Tekijät
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysooppimistulokset
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysoyhdenvertaisuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8587
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2399
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17567
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright