Toteutuuko perusopetuksen tasa-arvo? Katsaus oppimistulosten arviointeihin
Ouakrim-Soivio, N., Pulkkinen, J., Rautopuro, J., & Hildén, R. (2018). Toteutuuko perusopetuksen tasa-arvo? Katsaus oppimistulosten arviointeihin. Kasvatus, 49(5), 415-430.
Published in
KasvatusDate
2018Copyright
© 2018 Tekijät
Tässä katsausartikkelissa analysoidaan tasa-arvon toteutumista suomalaisessa perusopetuksessa 2000-luvulla oppimistulosten näkökulmasta. Koulutuksen tutkimuksessa koulutuksellisen tasa-arvon indikaattoreina on käytetty saavutettuja oppimistuloksia ja oppilaiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia jatkaa opintojaan peruskoulun jälkeen. Yksilöiden väliset oppimistulosten erot ovat hyväksyttäviä ja luonnollisia, mutta ryhmien, kuten sukupuolen, opetuskielen tai vanhempien koulutustason, mukaiset tai koulujen väliset erot eivät sitä ole. Artikkelissa vastataan seuraavaan tutkimuskysymykseen: Miten koulutuksellinen tasa-arvo on toteutunut perusopetuksessa 2000-luvulla suhteessa sukupuoleen, vanhempien koulutustaustaan ja koulun opetuskieleen tai koulujen välillä? Artikkeli perustuu kansallisiin ja kansainvälisiin matematiikan, yhteiskunnallisen osaamisen ja vieraiden kielten oppimistulosten arviointiaineistoihin ja niistä julkaistuihin tutkimuksiin. Sekä kansainväliset että kansalliset arvioinnit osoittavat, että jokaisen tässä artikkelissa tutkitun oppiaineen osaamisessa ilmeni koulujen välisten erojen lisäksi sukupuolen, koulun opetuskielen tai vanhempien koulutustaustan mukaisia eroja. Artikkelissa pohditaan myös koulutuksellisen tasa-arvon ja oppimistulosten arviointien merkitystä koulutustutkimuksessa
...


Publisher
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry; Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Search the Publication Forum
0022-927XPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28806872
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Saavutettavuus ja esteettömyys taiteen perusopetuksen lähtökohtana
Laes, Tuulikki; Juntunen, Marja-Leena; Heimonen, Marja; Kamensky, Hanna; Kivijärvi, Sanna; Nieminen, Kati; Tuovinen, Tuulia; Turpeinen, Isto; Elmgren, Heidi; Linnapuomi, Aura; Korhonen, Outi (Taideyliopisto, 2018) -
Shadows under the North Star : The inequality developing in Finnish school education
Ouakrim-Soivio, Najat; Rautopuro, Juhani; Hildén, Raili (Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CDS), Karlstad universitet, 2018)In Finland, the National Core Curriculum for Basic Education is supposed to ensure equal opportunity for enrollment to upper secondary education by defining the learning objectives for each school ... -
AHELO – Korkeakouluopiskelijoiden oppimistulosten kansainvälinen arviointi
Ursin, Jani (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)Kaikki koulutuspolitiikkaa seuraavat ovat varmasti havainneet, mikä merkitys Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) toteuttamilla arvioinneilla, kuten esimerkiksi perusasteen oppimistuloksia kartoittavalla ... -
Musiikin perusopetuksen saavutettavuus ja yhdenvertaisuus Keski-Suomessa
Mäkiranta, Veera (2017)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää taiteen perusopetuksen mukaisen musiikinopetuksen saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta Keski-Suomessa. Tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisia eroja saavutettavuuden ... -
Katsaus perusopetuksen taide- ja kulttuurikasvatukseen : tutkielma Suomen kulttuurikasvatussuunnitelmien taidekasvatukselle antamista merkityksistä
Hagman, Susanna (2014)Tutkielmassa tarkastellaan taide- ja kulttuurikasvatukselle annettuja merkityksiä erityisenä kiinnostuksen kohteena peruskoulujen kulttuurikasvatussuunnitelmat. Diskurssianalyysin menetelmin tutkielmassa selvitetään ...