Matematiikan kielentäminen alkuopetuksessa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka alkuopetuksessa opetetaan matematiikkaa ja erityisesti, kuinka kielentämistä käytetään opetuksessa. Aihe nousi nykyisestä perusopetuksen opetussuunnitelmasta. Matematiikan kielentäminen toteuttaa hyvin matematiikan opetussuunnitelman sisältöjä ja menetelmiä.
Tutkimuskysymykset
1. Kuinka alkuopetuksessa opetetaan matematiikkaa?
2. Mitä konkreettisia välineitä alkuopettajat käyttävät matematiikan opetuksessa?
3. Kuinka paljon kielentämistä käytetään matematiikan alkuopetuksessa?
a. Vaikuttavatko työkokemus, valmistumisajankohta tai yliopisto, josta on valmistunut, kielentämisen käyttämiseen opetuksessa?
Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus. Se tehtiin sähköisenä kyselytutkimuksena sähköpostilinkin kautta luokanopettajille, jotka työskentelivät alkuopetuksessa lukuvuonna 2018-2019. Kyselyyn vastasi 94, joista kaksi karsiutui pois heti alussa, sillä niissä ei ollutkaan vastauksia. Lopullisissa tuloksissa on mukana 92 vastausta. Tuloksia tulkittiin prosenttiluvuin, keskiarvoin, keskihajonnoin ja korrelaatioiden avulla. Tuloksista selviää, että vastaajat opettavat matematiikka alkuopetuksessa monipuolisesti. He käyttävät oppikirjoja ja konkreettisia välineitä. Kynäpaperi-työskentely on vähäisempää. Monelle kielentämisen käsite on vielä vieraampi.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen tarjoamia keinoja kielentämiseen matemaattisen ajattelun rakentajana
Vuoristo, Milja (2022)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisista tehtävätyypeistä ensimmäisen luokan matematiikan kirjat koostuvat, kuinka nämä tehtävät ohjaavat oppilasta monipuoliseen matematiikan ilmaisuun ja miten havaittavat ... -
Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ... -
Opettajien matematiikkauskomukset ja matematiikan oppikirjan merkitys alkuopetuksessa
Perkkilä, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2002) -
Matematiikan kirjoittaminen verkko-oppimisympäristöissä : erilaisia menetelmiä
Zhidkikh, Denis (2018)Verkko-oppimisympäristöjen integrointi matematiikan opetukseen on aihe, jota tarkasteltu laajasti. Eräs aiheeseen liittyvä ongelma on matemaattisen tekstin ja matematiikan kirjoittamisen sähköistäminen opetuksen kannalta ... -
Alakoulun opettajien näkemyksiä hyvistä matematiikan tehtävänannoista eriyttämisen näkökulmasta
Helanto, Hanna (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja tulkita alakoulun opettajien näkemyksiä siitä, millaiset matematiikan tehtävänannot ovat hyviä. Erityistä huomiota kiinnitettiin hyvien tehtävänantojen tarkoituksenmukaisuuteen sekä ...