”Jotenki se ajatus siitä, että yhdessä ollaan paljon enemmän kuin yksin” : moniammatillinen yhteistyö kouluyhteisössä
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella, mitä moniammatillisen yhteistyön tekemisellä kouluyhteisössä tarkoitetaan. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista moniammatillista yhteistyötä opettajat ja oppilashuollon eri asiantuntijat tekevät kouluyhteisössä ja millaisena opettajat ja oppilashuollon eri asiantuntijat kokevat moniammatillisen yhteistyön omassa työssään.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisen tutkimusotteen ja fenomenologis-hermeneuttisen lähestymistavan mukaisesti. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksen otanta koostui opettajista, erityisopettajista, koulukuraattoreista, koulupsykologeista ja kouluterveydenhoitajista, joita oli yhteensä kahdeksan. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksesta selvisi, että moniammatillinen yhteistyö toteutui opettajien ja oppilashuollon eri asiantuntijoiden työssä yhteistyön rakentamisena ja vastuullisena toimintana. Moniammatillinen yhteistyö koettiin opettajien ja oppilashuollon eri asiantuntijoiden työssä yhteisten päämäärien tavoittelemisena ja asiantuntijuuden hyödyntämisenä.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että oppilashuollon järjestäminen, matalankynnyksen toiminta ja huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö kuuluivat osaksi moniammatillista yhteistyötä. Moniammatillisella yhteistyöllä tuettiin kouluyhteisön hyvinvointia paneutumalla oppilashuoltotyössä ennaltaehkäisevään toimintaa. Opettajien ja oppilashuollon eri asiantuntijoiden työskentelyn olosuhteet, ajankäytön hallinta ja työhön sitoutuminen nähtiin toimivan moniammatillisen yhteistyön kannalta merkittävinä asioina.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa" : moniammatillisen yhteistyön tarkastelua lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa
Kokljuschkin, Teija (2021)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on moniammatillinen yhteistyö lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää hyvin toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja näiden edellytysten ... -
Yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa : erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely
Laitinen, Sanna (2014)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli kuvata moniammatillista yhteistyötä ja työparityöskentelyä aikuislukiokontekstissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukion erityisopettajan ja opinto-ohjaajan käsityksiä ja ... -
"Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
Hännikäinen, Päivi (2013)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan peruskoulussa työskentelevien koulukuraattorien näkemyksiä omasta ja eri toimijoiden asiantuntijuudesta koulun sisäisessä ja ulkoisessa moniammatillisessa yhteistyössä. Koulun sisäinen ... -
Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
Tommola, Tia (2014)Tutkielma on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Etsin tässä tutkimuksessa vastausta kysymykseen tulisiko esi- ja alkuopetus järjestää yhdessä vai erikseen? Keskeisenä tarkastelun kohteena on Hollolan kunnan ... -
"Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta
Lähde, Mari (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetuksen onnistuneisuuden kokemuksia. Onnistuneisuuden kokemuksia jakamalla voidaan lisätä kiinnostusta ja innostusta yhteisopetusta ...