Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on antaa tuoretta tietoa erityisluokanopettajien ajatuksista ja kokemuksista koskien kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa selvitetään kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita, erilaisia keinoja sen toteutumiselle sekä sitä millaista onnistunut yhteistyö on. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla keväällä 2019 ja siihen vastasi yhteensä 135 erityisluokanopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eniten käytettyjä kodin ja koulun välisen kommunikoinnin keinoja ovat sähköinen Wilma, tekstiviestit sekä puhelut. Haasteiksi erityisluokanopettajat mainitsivat ajanpuutteen, vaikeuden saada yhteyttä vanhempiin, näkemyserot oppilaan tuen tarpeista sekä kodin ja koulun roolista, kulttuuri- ja kielierot, stressin ja lisäksi erillisen työpuhelimen puuttumisen koettiin asettavan haasteita yhteydenpidolle. Onnistuneeseen yhteistyöhön erityisluokanopettajat liittivät selkeästi neljä asiaa, joita olivat avoimuus ja läpinäkyvyys, riittävä viestintä, molemminpuolisuus ja yhteinen tavoite. Tutkimus tuo esille haasteiden sekä onnistuneen yhteistyön selkeää yhteyttä toisiinsa sekä niiden välistä ristiriitaa. Onnistunut yhteistyö vaatii toimiakseen yhteydenpitoa sekä yhteistyötä, joiden puuttuminen taas koetaan yhteistyön haasteena.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
Sikala, Tiina (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien ... -
Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
Karppinen, Artturi (2019)Tutkimuksessa selvitettiin opettajaksi opiskelevien käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä. Erityisesti tavoitteena oli saada selville opiskelijoiden käsityksiä yhteistyön merkityksestä, toimintamuodoista, haasteista sekä ... -
Luokassa kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi : opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstä
Parkkonen-Manninen, Elina (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa monialaisissa verkostoissa luokanopettaja tekee työtään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioissa. Tutkimuksen avulla myös haluttiin tietää, mistä monialaisista ... -
"Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Hämäläinen, Tiia; Kankaanpää, Emmi (2014)Tutkimuksessa selvitettiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Kodin ja koulun yhteistyötä on selvitetty asenteiden ja käytäntöjen näkökulmasta, mutta tutkimuksesta on puuttunut ... -
"Tämä on nykyaikaa." : alakoululaisten huoltajien kokemuksia sähköisin viestintävälinein toteutetusta kodin ja koulun yhteistyöstä
Martinviita, Hanna; Valli, Elina (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten alakoululaisten oppilaiden huoltajat kokevat sähköisin viestintävälinein toteutetun kodin ja koulun välisen yhteistyön. Lisäksi tutkittiin, miten sähköisten viestintävälineiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.