Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on antaa tuoretta tietoa erityisluokanopettajien ajatuksista ja kokemuksista koskien kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa selvitetään kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita, erilaisia keinoja sen toteutumiselle sekä sitä millaista onnistunut yhteistyö on. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla keväällä 2019 ja siihen vastasi yhteensä 135 erityisluokanopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eniten käytettyjä kodin ja koulun välisen kommunikoinnin keinoja ovat sähköinen Wilma, tekstiviestit sekä puhelut. Haasteiksi erityisluokanopettajat mainitsivat ajanpuutteen, vaikeuden saada yhteyttä vanhempiin, näkemyserot oppilaan tuen tarpeista sekä kodin ja koulun roolista, kulttuuri- ja kielierot, stressin ja lisäksi erillisen työpuhelimen puuttumisen koettiin asettavan haasteita yhteydenpidolle. Onnistuneeseen yhteistyöhön erityisluokanopettajat liittivät selkeästi neljä asiaa, joita olivat avoimuus ja läpinäkyvyys, riittävä viestintä, molemminpuolisuus ja yhteinen tavoite. Tutkimus tuo esille haasteiden sekä onnistuneen yhteistyön selkeää yhteyttä toisiinsa sekä niiden välistä ristiriitaa. Onnistunut yhteistyö vaatii toimiakseen yhteydenpitoa sekä yhteistyötä, joiden puuttuminen taas koetaan yhteistyön haasteena.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28140]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
Sikala, Tiina (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien ... -
Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
Karppinen, Artturi (2019)Tutkimuksessa selvitettiin opettajaksi opiskelevien käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä. Erityisesti tavoitteena oli saada selville opiskelijoiden käsityksiä yhteistyön merkityksestä, toimintamuodoista, haasteista sekä ... -
Luokassa kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi : opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstä
Parkkonen-Manninen, Elina (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa monialaisissa verkostoissa luokanopettaja tekee työtään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioissa. Tutkimuksen avulla myös haluttiin tietää, mistä monialaisista ... -
Monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa
Mykkänen, Jutta (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa sekä millaisia kehitystarpeita yhteistyössä nähdään. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ...