Konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kuvauksia lapsiperheiden arkea kuormittavista tekijöistä
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tarkastellaan konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (KVEO) työssään kohtaamia lapsiperheen arjen kuormitustekijöitä. Tutkimuksen aineistona käytettiin Rantalan ja Uotisen tutkimushankkeen (JYU 2012-2020) sähköisellä verkkokyselyllä kerättyä tutkimusaineistoa. Verkkokyselyn kohderyhmänä olivat kaikki vuonna 2015 Suomessa työskentelevät konsultoivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat, yhteensä 637 henkilöä. Verkkokyselyyn vastanneiden konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien vastauksia käytettiin tämän tutkimuksen aineistona (N=368). Tutkimusaineiston analyysina oli teoriaohjaava laadullinen sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa todettiin, että lapsiperheet kohtaavat arjessa eri asteisia ja eri tahoilta tulevia kuormituksia, jotka kohdentuvat ensisijaisesti lapsiperheen vanhempien jaksamiseen ja suoriutumiseen arjen tilanteissa. Tällaisia kuormitustekijöitä tutkimusaineiston mukaan ovat sekä yhteiskunnan ja työelämän vaatimukset, että epätasaisesti jakautuneet taloudelliset olosuhteet. Lisäksi puutteet lapsen ja vanhemman välisessä vuorovaikutuksessa aiheuttivat kuormitusta lapsiperheissä. Lapselle kuormitusta lisäsi lapsen asema ja eläminen erilaisissa perhemuodoissa.
Tutkimus osoittaa, että konsultoivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat näkevät tärkeänä tiedostaa lapsiperheiden arkeen liittyviä kuormituksia. Varhaiskasvatuksen yhteistyössä perheen kohtaaminen ja kuunteleminen edistää myös lapsen hyvinvointia arjessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
Varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta
Häppölä, Satu (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erään kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta. Halusin selvittää, millaiseksi varhaiskasvattajat kokevat ... -
Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä
Säilynkangas, Elina (2019)Tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen onnistunutta monialaista yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen monialaista yhteistyötä edistäviä tekijöitä konsultoivien varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.