Median modernit ansaintamallit : miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sanomalehtimedian muutosta perinteisestä printistä nykyaikaan, jossa maksumuurit ovat yleisin ansaintamalli digitaalisessa journalismissa. Syyt maksumuurien olemassaololle ja niiden käyttö vaihtelee, joten tavoitteena tutkimuksessa on selvittää, voiko media tehostaa omaa maksumuurien käyttöään.
Aineistona toimii Kauppalehden juttusarja, joka pyrkii tilauksien kerryttämiseen tuottamalla kohdistettua lisäarvoa
lukijakunnalle juttusarjan sisällä. ”Kalastelu” toimii yleisimpänä linkkinä tilaajien ja ei-tilaajien välillä.
Kohderyhmä on olennaisessa osassa datankeruuseen perustuvassa nykyajan mainonnassa. Journalismin tulee omaksua kohderyhmä-ajattelua mainonnalta ja käyttää dataansa hyväksi tehostaakseen omia ansaintamallejaan. Maksumuureihin pitäisi tämän tutkimuksen perusteella saada mahdollisimman suuren volyymin sijasta törmäämään mahdollisimman suuri määrä kohderyhmään kuuluvia ihmisiä.
Analyysin perusteella kohderyhmä-ajattelu linkittyi lisäarvon tuottamiseen, joka on olennainen osa median uusia
ansaintamalleja. Muutos ihmisten kulutuskäyttäytymisessä on mediakentän murroksen tärkeimpiä hyödynnettäviä
keinoja alan taloudellisen kilpailukyvyn kannalta
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4598]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista
Kangas, Jaana (2019)Tässä pro gradu -tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat lukijoiden halukkuuteen maksaa verkkojournalismista. Tutkimuksessa selvitettiin myös, ketkä maksavat verkkojournalismista ja millä tavalla ja kuinka ... -
A Relational Approach to How Media Engage With Their Audiences in Social Media
Badham, Mark; Mykkänen, Markus (Cogitatio, 2022)People are increasingly turning to social media for their news and for sharing and discussing news with others. Simultaneously, media organizations are becoming platform-dependent and posting short forms of their news on ... -
Lukijan metsästys : mallilukijan rakentuminen aikakauslehden kehittämishankkeen aikana
Ruoranen, Annika (2010)Suomalaisissakin aikakauslehdissä ollaan hiljalleen siirtymässä kansainvälisen trendin perässä yksilösuorituksista tiimityötä ja laajempaa suunnittelua arvostavaan suunnittelevaan ja editoivaan työtapaan. Työtavan ... -
Sananvapauden harjalla : verkkokeskustelujen sääntely ja kommentointikäytännöt Yleisradion ja suomalaisten maakuntalehtien journalistisissa sisällöissä
Kauppinen, Robert (2020)Tässä tutkielmassa kartoitetaan, millaisia eroja ja yhteneväisyyksiä suomalaisten mediatalojen verkkokeskustelujen kommentointikäytänteissä on. Tarkoituksena on myös selvittää, miten niiden toimituksissa säännellään ... -
”You use them, not let them use you” : pohjoismaisten iltapäivälehtien journalistiset sosiaalisen median strategiat
Santapakka, Sanna-Leena (2022)Sosiaalinen media on merkittävä osa nykyistä mediatyötä. Aihetta on kuitenkin tutkittu pääasiassa sen mukaan, kuinka mediat voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa parhaiten sisään tulevan liikenteen osalta. Tämän työn ...