Show simple item record

dc.contributor.advisorTurja, Leena
dc.contributor.authorVulli, Paula
dc.date.accessioned2019-10-07T11:27:33Z
dc.date.available2019-10-07T11:27:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65754
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli laadullisin, toiminta- ja tapaustutkimuksellisin menetelmin seurata ja ohjata uuden päiväkotityöyhteisön muotoutumista yhden kalenterivuoden ajan. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan vuorohoidon ominaislaadusta johtuvia haasteita uuden työyhteisön rakentumisessa sekä löytämään keinoja niiden ratkaisemiseksi. Osana tutkimusta oli erityisesti johtajan rooli muun työyhteisön ja vuorohoidon henkilöstön yhdeksi työyhteisöksi kasvamisessa. Tutkimusvuoden aikana keräsin tietoa työyhteisön tilasta henkilöstölle suunnatulla alku- ja loppukyselyllä ja Tulevaisuuden muistelu -kirjoitelmalla sekä osallistumalla kahden ryhmän tiimipalaveriin ja käymällä keskusteluja päiväkodin esimiesten kanssa. Vuoden mittaan osallistuin myös suunnittelu- ja informointitilaisuuksiin ja esittelin niissä tutkimuksen siihenastisia tuloksia soveltuvin osin. Näitä esittelyjä ja pieniä koulutuksellisia esiintymisiäni kutsuin mini-interventioiksi. Kirjoitelmat analysoin Greimasin aktanttimallilla, muun aineiston erilaisin sisällönanalyyttisin menetelmin. Tutkimuksen tulos kiteytyy ajatukseen siitä, kuinka vuorohoito edelleen mielletään muusta varhaiskasvatuksesta poikkeavaksi toimintamuodoksi, jota toteutetaan sosiaalipoliittisista ja työvoimapoliittisista lähtökohdista, vaikka varhaiskasvatus kokonaisuudessaan mielletään osaksi koulutusta. Tämä vaikuttaa sekä vuorohoidon henkilöstön, muun henkilöstön että johtajien käsityksiin siitä, kuinka vuorohoidon ryhmä nivoutuu päiväkodin muuhun työyhteisöön. Ratkaiseva on johtajan kyky kohdella koko työyhteisöä tasapuolisesti, läpinäkyvästi ja antaen jokaiselle työntekijälle ja tiimille heidän tarvitsemaansa tukea.fi
dc.format.extent87
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleVuorohoitotyön ominaislaatu johtamisen haasteena uudessa päiväkodissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201910074336
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record