Oppilaiden ongelmanratkaisutavat kaksi eri representaatiota sisältävissä mekaniikan tehtävissä
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ongelmanratkaisutapoja oppilaat käyttävät ratkaistessaan mekaniikkaan liittyviä monivalintatehtäviä, joiden vaihtoehdot sisältävät kaksi eri representaatiota. Lisäksi tutkittiin, miten oppilaiden itse kertoma ratkaisustrategia ja representaatiopreferenssi näkyvät katseenseurantalaitteella kerätyssä datassa. Tutkimukseen osallistui kahdeksan lukion ensimmäisen vuoden opiskelijaa, jotka valittiin kahdenkymmenen oppilaan joukosta mekaniikkaan liittyviä käsityksiä kartoittavalla monivalintatestillä. Valitut kahdeksan oppilasta tekivät testin, jonka aikana heidän katsettaan seurattiin, ja heti testin jälkeen oppilaat haastateltiin. Tutkimuksessa todettiin, että yleisesti oppilaiden ongelmanratkaisutapa on pinnallisesti tarkasteltuna järjestelmällinen etenemisjärjestyksen ja eri representaatioihin tukeutumisen osalta, mutta heidän katsomansa alueet vaihtelevat tehtävittäin. Lisäksi havaittiin, että katseentunnistusdatan perusteella voidaan määrittää heidän suosimansa representaatio ja löytää selkeitä viitteitä heidän itse kuvailemastaa ratkaisustrategiasta. Tutkimuksessa huomattiin, että katseenseuraamisdatan erilaisten esitysmuotojen ja haastattelun käyttö vahvistaa ja syventää tuloksia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tutkimus oppilaiden vaikeuksista graafien tuottamisessa ja tulkitsemisessa yhden fysiikan lukiokurssin aikana
Karttu, Seitamaija (2016)Tässä tutkielmassa tutkittiin oppilaiden vaikeuksia mekaniikan graafien tuottamisessa ja tulkitsemisessa. Tutkimusaineisto kerättiin eräästä suomalaisesta lukiosta yhden fysiikan kurssin ajalta. Aineisto koostuu yhdeksästä ... -
Vuorovaikutuskaavion käytön vaikutus voimakäsitteen oppimiseen lukion mekaniikan opetusjaksoilla
Mäkynen, Asko (University of Jyväskylä, 2014) -
Käsitetestien synnyttämä keskustelu mekaniikan peruskurssilla
Rossi, Anni (2013)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin käsitetestien synnyttämää keskustelua mekaniikan peruskurssilla. Käsitetestit ovat oleellinen osa Peer Instruction -opetusmenetelmää, joka pyrkii lisäämään opiskelijoiden roolia aktiivisina ... -
Katseenseuraamistutkimus representaation vaikutuksesta kykyyn ratkaista fysiikan ongelmia
Isoniemi, Jenna (2016)Tutkimuksessa selvitettiin katseentunnistuslaitetta apuna käyttäen, onko representaatiolla vai-kutusta siihen, kuinka hyvin lukio-opiskelija kykenee ratkaisemaan mekaniikkaan liittyviä on-gelmia. Lisäksi haluttiin selvittää, ... -
Käsitteellinen ymmärtäminen ja fysiikan oppimiseen liittyvät odotukset lukion mekaniikassa
Utriainen, Oiva (University of Jyväskylä, 2018)Aikaisempi tutkimus (Utriainen 2004) ja myöhempi oppimistulosten tarkastelu paljastivat puutteita, jotka koskivat kappaleen liiketilan ja kappaleen vuorovaikutusten välisen yhteyden ymmärrystä. Voimakuvion laadinta ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.