Käsitetestien synnyttämä keskustelu mekaniikan peruskurssilla
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin käsitetestien synnyttämää keskustelua mekaniikan
peruskurssilla. Käsitetestit ovat oleellinen osa Peer Instruction -opetusmenetelmää,
joka pyrkii lisäämään opiskelijoiden roolia aktiivisina oppijina
massakurssilla. Kurssin luennot rakentuivat vuorottelevista luennoitsijan alustuksista
ja esitetyistä käsitetesteistä. Opiskelijat pohtivat ja vastasivat ensin testeihin
itsenäisesti. Tätä seurasi muutaman minuutin mittainen ryhmäkeskustelu,
jonka jälkeen opiskelijat vastasivat kysymykseen uudelleen. Lopuksi testin
ratkaisu käytiin läpi - yleensä luennoitsijan johdolla.
Työssä tutkittiin, millaista opiskelijoiden käymä keskustelu on käsitetestien aikana,
ja kuinka se muuttaa opiskelijoiden vastauksia. Lisäksi pyrittiin löytämään
käsitetestien muotoilusta ja esitystavasta opiskelijoita hämmentäneitä ja
keskustelua vaikeuttaneita piirteitä. Testit luokiteltiin kolmeen ryhmään tyylinsä
mukaan, ja selvitettiin, onko tehtävätyypillä vaikutusta osaamiseen. Tutkimusta
varten kurssin luennot videoitiin ja yhden opiskelijan ympärille muodostuneen
ryhmän keskustelut nauhoitettiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että opiskelijoiden käymät keskustelut käsittelivät
pääsääntöisesti esitettyä käsitetestiä, mutta olivat tyyliltään hyvin suurpiirteisiä.
Fysiikan termejä käytettiin epätarkasti, ja suoranaisesti virheellisiäkin ajatuksia
esitettiin. Keskusteluryhmän kokoonpanolla oli selvä vaikutus keskustelun
kulkuun. Keskustelujen seurauksena lähes kaikissa testeissä oikeiden vastausten
määrä kasvoi. Huomattiin, että opiskelijoilla oli ongelmia erityisesti
sellaisissa testissä, joissa oli mahdollisesti useampi oikea vaihtoehto. Lisäksi
epäselvyyttä syntyi tarkasti määrittelemättömistä muuttujista ja vakioista. Testin
tyypillä ei näyttänyt juuri olevan vaikutusta osaamiseen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25550]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pienryhmäkeskustelu opetuskeinona yliopistofysiikan peruskurssin laskuharjoituksissa
Alftan, Jari (2012)Tässä tutkielmassa tutustuttiin fysiikan peruskurssin laskuharjoitusten toteutukseen pienryhmä-keskustelujen avulla ja siihen, miten pienryhmäkeskustelua voisi muuttaa oppimisen kannalta tehokkaammaksi. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Tutkimus oppilaiden vaikeuksista graafien tuottamisessa ja tulkitsemisessa yhden fysiikan lukiokurssin aikana
Karttu, Seitamaija (2016)Tässä tutkielmassa tutkittiin oppilaiden vaikeuksia mekaniikan graafien tuottamisessa ja tulkitsemisessa. Tutkimusaineisto kerättiin eräästä suomalaisesta lukiosta yhden fysiikan kurssin ajalta. Aineisto koostuu yhdeksästä ... -
Käsitteellinen ymmärtäminen ja fysiikan oppimiseen liittyvät odotukset lukion mekaniikassa
Utriainen, Oiva (University of Jyväskylä, 2018)Aikaisempi tutkimus (Utriainen 2004) ja myöhempi oppimistulosten tarkastelu paljastivat puutteita, jotka koskivat kappaleen liiketilan ja kappaleen vuorovaikutusten välisen yhteyden ymmärrystä. Voimakuvion laadinta ja ... -
Laatuaikaoppiminen : vuorovaikutteista ja yhteistoiminnallista fysiikan opiskelua
Koskinen, Pekka; Maunuksela, Jussi; Lehtivuori, Heli; Lämsä, Joni; Löytäinen, Topi (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2017)Esittelemme artikkelissa Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella kehitettyä opetuksen toimintamallia, joka perustuu teknologiatuettuun pienryhmäopiskeluun ja kurssin aikaiseen formatiiviseen arviointiin. Toimintamalli ... -
Using tablets as tools for learner-generated drawings in the context of teaching the kinetic theory of gases
Lehtinen, Antti; Viiri, Jouni (Institute of Physics Publishing Ltd.; Institute of Physics, 2014)Even though research suggests that the use of drawings could be an important part of learning science, learnergenerated drawings have not received much attention in physics classrooms. This article presents a method ...