University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Käsitetestien synnyttämä keskustelu mekaniikan peruskurssilla

Thumbnail
View/Open
2.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rossi, Anni
Date
2013
Discipline
FysiikkaPhysics

 
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin käsitetestien synnyttämää keskustelua mekaniikan peruskurssilla. Käsitetestit ovat oleellinen osa Peer Instruction -opetusmenetelmää, joka pyrkii lisäämään opiskelijoiden roolia aktiivisina oppijina massakurssilla. Kurssin luennot rakentuivat vuorottelevista luennoitsijan alustuksista ja esitetyistä käsitetesteistä. Opiskelijat pohtivat ja vastasivat ensin testeihin itsenäisesti. Tätä seurasi muutaman minuutin mittainen ryhmäkeskustelu, jonka jälkeen opiskelijat vastasivat kysymykseen uudelleen. Lopuksi testin ratkaisu käytiin läpi - yleensä luennoitsijan johdolla. Työssä tutkittiin, millaista opiskelijoiden käymä keskustelu on käsitetestien aikana, ja kuinka se muuttaa opiskelijoiden vastauksia. Lisäksi pyrittiin löytämään käsitetestien muotoilusta ja esitystavasta opiskelijoita hämmentäneitä ja keskustelua vaikeuttaneita piirteitä. Testit luokiteltiin kolmeen ryhmään tyylinsä mukaan, ja selvitettiin, onko tehtävätyypillä vaikutusta osaamiseen. Tutkimusta varten kurssin luennot videoitiin ja yhden opiskelijan ympärille muodostuneen ryhmän keskustelut nauhoitettiin. Tutkimuksessa havaittiin, että opiskelijoiden käymät keskustelut käsittelivät pääsääntöisesti esitettyä käsitetestiä, mutta olivat tyyliltään hyvin suurpiirteisiä. Fysiikan termejä käytettiin epätarkasti, ja suoranaisesti virheellisiäkin ajatuksia esitettiin. Keskusteluryhmän kokoonpanolla oli selvä vaikutus keskustelun kulkuun. Keskustelujen seurauksena lähes kaikissa testeissä oikeiden vastausten määrä kasvoi. Huomattiin, että opiskelijoilla oli ongelmia erityisesti sellaisissa testissä, joissa oli mahdollisesti useampi oikea vaihtoehto. Lisäksi epäselvyyttä syntyi tarkasti määrittelemättömistä muuttujista ja vakioista. Testin tyypillä ei näyttänyt juuri olevan vaikutusta osaamiseen. ...
Keywords
peer instruction fysiikan opetus ryhmäkeskustelu käsitetesti mekaniikka pienryhmät fysiikka opetus keskustelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201307012057

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23931]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Pienryhmäkeskustelu opetuskeinona yliopistofysiikan peruskurssin laskuharjoituksissa 

    Alftan, Jari (2012)
    Tässä tutkielmassa tutustuttiin fysiikan peruskurssin laskuharjoitusten toteutukseen pienryhmä-keskustelujen avulla ja siihen, miten pienryhmäkeskustelua voisi muuttaa oppimisen kannalta tehokkaammaksi. Lisäksi tutkimuksessa ...
  • Tutkimus oppilaiden vaikeuksista graafien tuottamisessa ja tulkitsemisessa yhden fysiikan lukiokurssin aikana 

    Karttu, Seitamaija (2016)
    Tässä tutkielmassa tutkittiin oppilaiden vaikeuksia mekaniikan graafien tuottamisessa ja tulkitsemisessa. Tutkimusaineisto kerättiin eräästä suomalaisesta lukiosta yhden fysiikan kurssin ajalta. Aineisto koostuu yhdeksästä ...
  • Oppilaiden ongelmanratkaisutavat kaksi eri representaatiota sisältävissä mekaniikan tehtävissä 

    Kilpeläinen, Jasmin (2019)
    Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ongelmanratkaisutapoja oppilaat käyttävät ratkaistessaan mekaniikkaan liittyviä monivalintatehtäviä, joiden vaihtoehdot sisältävät kaksi eri representaatiota. Lisäksi tutkittiin, miten ...
  • Vuorovaikutuskaavion käytön vaikutus voimakäsitteen oppimiseen lukion mekaniikan opetusjaksoilla 

    Mäkynen, Asko (University of Jyväskylä, 2014)
  • Käsitteellinen ymmärtäminen ja fysiikan oppimiseen liittyvät odotukset lukion mekaniikassa 

    Utriainen, Oiva (University of Jyväskylä, 2018)
    Aikaisempi tutkimus (Utriainen 2004) ja myöhempi oppimistulosten tarkastelu paljastivat puutteita, jotka koskivat kappaleen liiketilan ja kappaleen vuorovaikutusten välisen yhteyden ymmärrystä. Voimakuvion laadinta ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre