Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa : uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet
Tutkielman tehtävänä on selvittää, millainen merkitys luovuudella on alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa. Tutkimuskohteina ovat uusi alkuopetuksen musiikin opetussuunnitelma 2014 sekä kesällä 2016 ilmestyvä Saa laulaa! 1-2 opettajan kirjan käsikirjoitus. Tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää, miten uuden opetussuunnitelman luovuustematiikka ilmenee opettajan kirjassa, millä tavoin opettajan kirjan tuokiokokonaisuudet tukevat lapsen luovaa musiikillista kehitystä sekä millaisia eväitä opettajan kirja antaa opettajalle luovaan musiikkikasvatukseen. Tutkielmani keskeisenä tarkoituksena on lisätä alkuopetusikäisen lapsen musiikilliseen luovuuteen liittyvää tietämystä ja ymmärrystä sekä tuoda näkyväksi musiikillisen luovuuden ilmenemistä alkuopetuksessa.
Teoriaosassa tarkastellaan lapsen luovaa musiikillista toimintaa, luovuuden mahdollisuuksia alkuopetuksen käytänteissä, leikkiä ja luovuutta alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa ja musiikillisen luovan toiminnan työmuotoja. Lisäksi teoriassa perehdytään opettajan musiikilliseen luovaan kasvatustyöhön sekä musiikillisen luovuuden kehittymiseen peruskoulun historiassa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Valmiit tutkimusaineistot on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla ja määrällisen sisällön erittelyn keinoin. Tutkielman tulosten mukaan luovuudella on uudessa alkuopetuksen musiikin oppiaineen opetussuunnitelmassa (2014) hyvin keskeinen ja näkyvä paikka. Luovuus ilmenee alkuopetuksen musiikin opetussuunnitelmassa yleisissä tavoitteissa, opetusta koskevissa tavoitteissa, opetuksen sisältöalueissa ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa. Lisäksi opetussuunnitelmasta nousee paljon erilaisia musiikillista luovuutta tukevia työskentelytapoja.
Opettajan kirjaan kohdistuvassa tutkimuksessa käy ilmi, että Saa laulaa! 1-2 opettajan kirja vastaa hyvin kattavasti ja monipuolisesti uuden opetussuunnitelman asettamiin luoviin musiikillisiin tavoitteisiin ja sisältöihin. Opettajan kirjassa käytettävät työskentelymuodot jakautuvat viiteen luokkaan: musiikin ilmaisemiseen ja tulkitsemiseen, eheyttämiseen, improvisoimiseen, säveltämiseen ja musiikin aktiiviseen kuuntelemiseen. Opettajan kirjan tuntikokonaisuudet tukevat lapsen luovaa musiikillista kehitystä ja antavat myös opettajalle paljon hyödyllisiä eväitä ja vinkkejä luovan musiikkikasvatuksen toteuttamiseen. Lapsen musiikillista luovuutta koskeva teoriapohja on kirjassa vahvasti läsnä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen
Heinonen, Markku (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan historian oppiaineen kokemia muutoksia siirryttäessä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen viitekehys muodostuu historian oppiaineen tarkastelusta opetussuunnitelmien ... -
Kuoron mahdollisuudet musiikkikasvatuksessa ja levytyksen merkitys kuoron kehittämisessä
Harinen, Heidi (2004) -
Toiminnallisuus ja leikin potentiaali peruskoulun alkuopetuksen musiikissa
Siltanen, Johannes (2023)Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastelen toiminnallisen oppimisen ja leikin merkitystä lapsen ja nuoren kehityksessä. Peilaan tutkimustietoa toiminnallisesta oppimisesta perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Keskityn ... -
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyön merkitys oppilaan kouluvalmiuden vahvistajana
Oksanen, Jaakko (2002) -
Luovan yrittäjyyden taide : tarkastelussa luovuuden mahdollisuudet akateemisen yrittäjyyskasvatuksen näkökulmasta
Mononen, Laura (2012)Tässä tutkielmassa tarkastellaan teoreettisista lähtökohdista käsin kuinka yksilön luovuutta voitaisiin paremmin tukea akateemisessa yrittäjyyskasvatuksessa. Tutkimusaiheen valintaan vaikutti se, että luovuus nähdään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.