dc.contributor.advisor | Naukkarinen, Aimo | |
dc.contributor.author | Puukko, Carolina | |
dc.date.accessioned | 2019-10-02T05:59:54Z | |
dc.date.available | 2019-10-02T05:59:54Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65709 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yhteisopettajien työhyvinvointia ja sitä keskeisesti määrittäviä tekijöitä. Lisäksi tarkastellaan opettajien ehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi. Aihetta lähestytään yhteisopettajien kokemusten pohjalta, ja saatuja tuloksia voidaan hyödyntää yhteisopettajien työhyvinvoinnin kehittämisessä.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineisto on kerätty kuudelle luokanopettajataustaiselle yhteisopettajalle tehdyn puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla keväällä 2018. Aineisto on analysoitu hyödyntäen teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittavat, että onnistuneen yhteisopetuksen koetaan parantavan yhteisopettajien työhyvinvointia. Keskeisimmin yhteisopettajien työhyvinvointii vaikuttavat hallinnon, työyhteisön, sidosryhmien ja työparin tuki yhteisopettajuudelle sekä opettajan perehtyneisyys yhteisopettajuuteen. Myös työn rajaamisen taito koetaan työhyvinvoinnin kannalta keskeiseksi. Työhyvinvointiaan parantaakseen opettajat kaipaavat kattavampaa hallinnon tukea yhteisopettajuudelle, lisää vaikutusmahdollisuuksia työhön esimerkiksi suunnitteluajan, aikataulujen ja työparin valinnan suhteen, sekä yhteisöllisyyden ja avoimuuden kulttuurin lisäämistä. Työhyvinvointia parannettaisiin myös vertaishavainnointia ja koulutusta lisäämällä sekä varmistamalla opetukselle tarkoituksenmukaiset tilat. Nämä tutkimustulokset tukevat aiempia työhyvinvoinnista ja yhteisopettajuudesta tehtyjä tutkimuksia.
Onnistunut yhteisopetus ei siis ole itsestäänselvyys, vaan vaatii toteutuakseen paljon panostusta sekä koko koululta että yhteisopettajilta. Koska pohja onnistumiselle ja työhyvinvoinnille luodaan pitkälti jo ennen itse työn toteuttamista, olisi tärkeää, että työhyvinvoinnin keskeisiin tekijöihin kiinnitettäisiin huomiota myös opettajankoulutuslaitoksella. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös kehittäessä opettajankoulutuksen kurssitarjontaa työelämätaitojen ja yhteisopettajuuden osalta. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Kyl se yhdessä tekeminen on niin paljon kivempaa! : yhteisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista. | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201910024297 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | yhteisopettajuus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |