Kyl se yhdessä tekeminen on niin paljon kivempaa! : yhteisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista.
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yhteisopettajien työhyvinvointia ja sitä keskeisesti määrittäviä tekijöitä. Lisäksi tarkastellaan opettajien ehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi. Aihetta lähestytään yhteisopettajien kokemusten pohjalta, ja saatuja tuloksia voidaan hyödyntää yhteisopettajien työhyvinvoinnin kehittämisessä.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineisto on kerätty kuudelle luokanopettajataustaiselle yhteisopettajalle tehdyn puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla keväällä 2018. Aineisto on analysoitu hyödyntäen teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittavat, että onnistuneen yhteisopetuksen koetaan parantavan yhteisopettajien työhyvinvointia. Keskeisimmin yhteisopettajien työhyvinvointii vaikuttavat hallinnon, työyhteisön, sidosryhmien ja työparin tuki yhteisopettajuudelle sekä opettajan perehtyneisyys yhteisopettajuuteen. Myös työn rajaamisen taito koetaan työhyvinvoinnin kannalta keskeiseksi. Työhyvinvointiaan parantaakseen opettajat kaipaavat kattavampaa hallinnon tukea yhteisopettajuudelle, lisää vaikutusmahdollisuuksia työhön esimerkiksi suunnitteluajan, aikataulujen ja työparin valinnan suhteen, sekä yhteisöllisyyden ja avoimuuden kulttuurin lisäämistä. Työhyvinvointia parannettaisiin myös vertaishavainnointia ja koulutusta lisäämällä sekä varmistamalla opetukselle tarkoituksenmukaiset tilat. Nämä tutkimustulokset tukevat aiempia työhyvinvoinnista ja yhteisopettajuudesta tehtyjä tutkimuksia.
Onnistunut yhteisopetus ei siis ole itsestäänselvyys, vaan vaatii toteutuakseen paljon panostusta sekä koko koululta että yhteisopettajilta. Koska pohja onnistumiselle ja työhyvinvoinnille luodaan pitkälti jo ennen itse työn toteuttamista, olisi tärkeää, että työhyvinvoinnin keskeisiin tekijöihin kiinnitettäisiin huomiota myös opettajankoulutuslaitoksella. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös kehittäessä opettajankoulutuksen kurssitarjontaa työelämätaitojen ja yhteisopettajuuden osalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
Pöyhtäri, Sanni (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemaa työhyvinvointia koronapandemian aikana. Tutkimuksen toteutuksen aikana koronapandemia oli vaikuttanut suomalaiseen koulujärjestelmään noin vuoden ajan, ja ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen
Haiminen, Julia (2024)Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden, korkeintaan kaksi vuotta työskennelleiden luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista. Lisäksi tarkastellaan heidän esittämiään konkreettisia ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala"
Kukila, Tiia-Maria; Vihavainen, Jenni (2018)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokanopettajien työhyvinvointia tukevia ja haastavia tekijöitä sekä työyhteisön merkitystä työhyvinvoinnille. Lisäksi tarkastellaan opettajien kokemuksia työhyvinvoinnin ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä
Muittari, Olli; Pelamo, Jesse (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta luokanopettajien työhyvinvoinnin tämänhetkisestä tilasta. Tämän ohella selvitimme työ-hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä luokanopettajien ... -
Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
Iso-Kuortti, Hanna; Kinnunen, Mia (2024)Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.