Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMustola, Marleena
dc.contributor.authorVuohelainen, Elina
dc.date.accessioned2019-09-16T05:30:04Z
dc.date.available2019-09-16T05:30:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65515
dc.description.abstractVarhaiskasvatuksen keskeinen tehtävä on lasten hyvinvoinnin edistäminen. Varhaiskasvatusmuotona vuorohoito on lisääntynyt, koska yhä useamman lapsen vanhempi tekee työssään epätyypillistä työaikaa. Tässä pro gradu tutkielmassani tarkastelen lasten hyvinvointia vuorohoidossa. Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat ovat lasten mielestä yhteydessä heidän hyvinvointiinsa vuorohoidossa ja mitä merkityksiä lapset antavat päiväkodin sosiaalisille suhteille hyvinvoinnin näkökulmasta. Tämä tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Keräsin aineiston syksyllä 2018 haastattelemalla kolmeatoista 4-6-vuotiasta lasta. Haastattelut toteutettiin ympärivuorokautista varhaiskasvatusta tarjoava vuoropäiväkodissa. Analysoin aineiston käyttämällä laadullista sisällönanalyysia. Tulosten perusteella lasten hyvinvointia päiväkodissa edistivät tavallisesta arjesta poikkeavat tapahtumat, leikkiminen ja luova tekeminen. Lasten hyvinvointia heikensivät taas kiusaaminen ja ristiriidat, oma vointi ja mieliala sekä lepo ja nukkuminen vuorohoidossa. Lasten vertaissuhteille annetut merkitykset hyvinvoinnin näkökulmasta olivat kavereiden läsnäolo ja kavereiden kanssa leikkiminen. Aikuisille annettuja merkityksiä olivat: järjestyksen ylläpitäjä, huolenpitäjä, lasten ja aikuisten välinen myönteinen vuorovaikutus. Tuloksista perusteella vertaissuhteet ovat lapsille hyvin merkityksellisiä hyvinvoinnin kannalta vuorohoidossafi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title”Niin tai sit voi olla ihan, että ei oo kaveria” : lasten hyvinvointi vuoropäiväkodissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201909164161
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovertaissuhteet
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot