Lasten yksilöllisten lähtökohtien huomioon ottaminen ryhmätason suunnittelussa varhaiskasvatuksessa
Tässä tutkimuksessa selvitettiin päiväkotien kasvattajatiimien toteuttamaa suunnittelua. Lisäksi tarkasteltiin kirjaamisen ja etenkin valmiin suunnitteluvälineen, Kasvattajayhteisön toimintatavat -suunnitelman, merkitystä suunnittelutyössä.
Suunnittelua ja sen kirjaamista lähestyttiin lasten yksilöllisten lähtökohtien huomioon ottamisen kannalta. Tutkimuksessa kartoitettiin myös suunnittelutyötä ja suunnitteluvälineen käyttöä edistäviä ja estäviä tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla päiväkodissa työskenteleviä yhdeksää lastentarhanopettajaa ja yhtä lastenhoitajaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja ne toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tämän tutkimuksen mukaan suunnittelutyö koostui suunnittelukäytänteistä, suunnittelun sisällöistä ja suunnittelutyötä määrittävistä lähtökohdista. Kasvattajayhteisön toimintatavat -suunnitelma oli osalle suunnittelun apuväline,
osalle välttämätön velvoite, ja osa ei käyttänyt suunnitelmapohjaa ollenkaan. Lasten yksilölliset lähtökohdat otettiin huomioon oppimisympäristön suunnittelussa, toiminnan sisällön suunnittelussa ja kasvattajien yhteisen näkemyksen
muodostamisessa. Yhteisen suunnitteluajan järjestyminen näyttäytyi keskeisenä edellytyksenä ja vastaavasti ajan puute esteenä suunnittelulle ja suunnitelman kirjaamiselle. Kirjaamisen edellytyksenä ja esteenä oli myös kasvattajien motivoitunut tai negatiivinen asenne. Suunnittelutyön vahvuutena oli
tämän tutkimuksen mukaan tiimin yhteisen keskustelun pitäminen tärkeänä. Kehittämiskohteena tuli ilmi ryhmätason suunnitelmien kirjaaminen, sillä sitä ei kaikissa kasvattajatiimeissä nähty yhtä merkittävänä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Miten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa? : lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa
Riihelä, Sofia; Kovalainen, Karoliina (2020)COVID-19-pandemia levisi keväällä 2020 maailmanlaajuisesti aiheuttaen yhteiskunnallisen kriisin, minkä seurauksena Suomeen julistettiin poikkeusolot. Lasten näkökulma on syytä huomioida poikkeavassa tilanteessa, sillä ... -
Lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Karvinen, Outi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa on. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tuen järjestämistä edistäviä tekijöitä. Kehityksen ja ... -
Kehityksen ja oppimisen tuki sekä inklusiivisuus varhaiskasvatuksessa : selvitys nykytilasta kunnallisissa ja yksityisissä varhaiskasvatuspalveluissa sekä esitys kehityksen ja oppimisen tuen malliksi
Heiskanen, Noora; Neitola, Marita; Syrjämäki, Marja; Viljamaa, Elina; Nevala, Piia; Siipola, Mari; Viitala, Riitta (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2021)Lapsella on varhaiskasvatuslain mukaan oikeus kehityksen ja oppimisen tukeen. Varhaiskasvatusta kehitetään inkluusion periaatteiden mukaisesti, jolloin lähtökohtana tulee olla lapsen osallisuus ja yhteenkuuluvuus. Työryhmä ... -
Liikkumisen edistämisen tavoitteiden yhteys lasten liikkumismahdollisuuksiin ja motoristen taitojen kehityksen tukeen varhaiskasvatuksessa
Hirvi, Emilia (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko varhaiskasvatuksessa astetuilla liikkumisen edistämiseen tähtäävillä tavoitteilla ja toimenpiteillä yhteyttä lasten liikkumismahdollisuuksiin sekä suunnitelmallisempaan motoristen ... -
"Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kumpulainen, Emilla; Erola, Aino (2024)Tämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisyyden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja keinoja tukea monikielisiä lapsia. Lisäksi kysyttiin, ...