University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Miten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa? : lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa

Thumbnail
View/Open
671.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Riihelä, Sofia |
Kovalainen, Karoliina
Date
2020
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
COVID-19-pandemia levisi keväällä 2020 maailmanlaajuisesti aiheuttaen yhteiskunnallisen kriisin, minkä seurauksena Suomeen julistettiin poikkeusolot. Lasten näkökulma on syytä huomioida poikkeavassa tilanteessa, sillä nykytiedon valossa lapset reagoivat hyvinkin vakavasti yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin (ks. Koller, Nicholas, Gearing & Kalfa 2010; Oghenebrume 2020). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuivat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa perheissä. Tutkimme ilmiötä erityisesti lasten tiedonsaannin ja huomioiduksi tulemisen näkökulmista. Tutkimus toteutettiin mixed methods -menetelmällä eli laadullisia ja määrällisiä menetelmiä yhdistämällä. Menetelmien yhdistäminen mahdollisti uudenlaisen lähestymistavan ilmiön käsittelemiselle, mistä ei ollut aikaisempaa tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin sosiaalisen median alustoille lähetetyllä strukturoidulla kyselylomakkeella ja vastaajina toimivat 4-6-vuotiaiden lasten vanhemmat. Avoimet vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin ja dikotomiset kysymykset IBM Statistics 24- ohjelmistolla sekä TEAMS Forms:lla. Tutkimustulokset osoittivat, että kaikki kyselyyn vastanneet vanhemmat olivat kertoneet koronaviruksesta (COVID-19) lapsilleen. Koronaviruksesta keskusteltiin ikätasoisesti ja lasten tunteet huomioon ottaen, mutta osalla lapsista koronavirusta koskevat uutiset aiheuttivat pelkoa ja huolta. Toisaalta media nähtiin kuitenkin myös vapaa-ajan viettovälineenä: perheet pystyivät pitämään yhteyttä läheisiinsä ja osallistumaan erilaisiin etätapahtumiin. Tutkimuksemme perusteella voidaan päätellä, että 4-6-vuotiaat lapset kykenevät ymmärtämään yhteiskunnallisen poikkeustilanteen ja koronaviruksesta tiedottaminen on tärkeää pelkojen sekä traumaperäisen stressihäiriön ehkäisemiseksi. Tutkimus nostaa esiin keinoja, joita perheet voivat hyödyntää vastaavanlaisessa kriisitilanteessa myös tulevaisuudessa. ...
 
The purpose of this research was to discover how children’s rights emerged within children aged 4 to 6 in the case of COVID-19. The research was focused on the appro- priate of informing children about the virus while taking account the crisis conditions. Therefore, in light of current knowledge it can be confirmed that children react gravely to society's changes. The research methodological framework was based on mixed methods by mixing qualitative and quantitative approaches. Mixed methods provides the nontraditional manner of approach for studying the phenomenon of children’s rights which has never been studied before. Research data was collected by a structured questionnaire that was posted on various social media platforms. The questionnaire was answered by parents of 4 to 6 years old children. Open-ended answers were analysed by content analysis and dichotomic answers on IBM Statistics 24 (SPSS) and TEAMS Forms. Research findings prove that all the participants have told their children about COVID-19. The coronavirus has been discussed age-appropriately and considerately way but for some children, coronavirus caused fear and anxiety because of news. On the other hand, media has been seen as a way for interaction between families and friends during the state of emergy and some families participated online events. Due to our research children from 4 to 6 can understand the circumstances of society. Informing children is important for preventing protracted fright and posttraumatic stress disorder. The research revealed a course of action for families within a crisis in the future. ...
 
Keywords
lasten tiedottaminen mixed methods informing children lasten oikeudet varhaiskasvatus pandemiat koronavirukset COVID-19 lapset (ikäryhmät) poikkeusolot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009235933

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4353]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lasten yksilöllisten lähtökohtien huomioon ottaminen ryhmätason suunnittelussa varhaiskasvatuksessa 

    Lehtonen, Sanni (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin päiväkotien kasvattajatiimien toteuttamaa suunnittelua. Lisäksi tarkasteltiin kirjaamisen ja etenkin valmiin suunnitteluvälineen, Kasvattajayhteisön toimintatavat -suunnitelman, merkitystä ...
  • Lapsiperheiden hyvinvointi koronapandemian aikana: Osaraportti 2: Noin viisivuotiaiden hoito- ja varhaiskasvatusjärjestelyt 

    Sulkanen, Mimmu; Alasuutari, Maarit; Saranko, Lotta (2021)
    Tämä osaraportti esittelee Jyväskylän yliopiston yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa toteuttaman Varhaiskasvatus ja koronapandemia -hankkeen kyselytutkimuksen perusteella noin viisivuotiaiden ...
  • Promoting Motor Development in Children in the COVID-19 era : Science and Applications 

    Fumagalli, Guido Guido; Getchell, Nancy; Sääkslahti, Arja; Tortella, Patrizia (Frontiers Media SA, 2022)
  • "Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta 

    Tyynelä, Annika; Mäkinen, Minna (2021)
    Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ...
  • Lasten kuuleminen Helsingin Sanomien lapsiin liittyvissä lehtijutuissa 

    Kiviaho, Leea (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia lasten näkemysten kuule mista Helsingin Sanomissa. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen (12. ja 13. artikla 1989) mukaan lasten näkemysten kuuleminen heitä koskettavissa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre