University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla

Thumbnail
View/Open
757.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Halinen, Paula |
Kuusela, Anniina
Date
2019
Discipline
PsykologiaPsychology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ennustavatko koulukiusatuksi tuleminen sekä sen määrä ja pysyvyys yläkoulun 7. ja 9. luokan välillä nuorten tunneoireita, käytösoireita ja yliaktiivisuutta 9. luokalla silloin, kun oireiden aikaisempi taso 7. luokalla huomioitiin. Lisäksi selvitimme, onko tyttöjen ja poikien välillä eroja näissä yhteyksissä. Tutkimuksemme on osa Jyväskylän Yliopiston psykologian laitoksella toteutettua TIKAPUU - tutkimushanketta. Tutkimuksemme otokseksi valikoituivat 525 nuorta, jotka osallistuivat tutkimukseen 7. ja 9. luokalla vuosina 2016 ja 2018. Nuoret raportoivat 7. ja 9. luokan keväällä koulukiusaamiskokemuksistaan sekä tunneoireista, käytösoireista ja yliaktiivisuudesta. Analysoimme koulukiusatuksi tulemisen sekä sen määrän ja pysyvyyden yhteyttä tunneoireisiin, käytösoireisiin ja yliaktiivisuuteen muodostamalla aina kolme yleistettyä lineaarista mallia (GLM) erikseen 9. luokan tunneoireille, käytösoireille ja yliaktiivisuudelle kontrolloiden aina oireiden aiemman tason 7. luokalla. Tuloksemme osoittivat, että koulukiusatuksi tuleminen 7. luokalla ennusti sekä tyttöjen että poikien tunneoireita 9. luokalla siten, että kiusatuilla nuorilla esiintyi sukupuolesta riippumatta keskimäärin enemmän tunneoireita 9. luokalla ei-kiusattuihin nuoriin verrattuna, kun oireiden aikaisempi taso 7. luokalla huomioitiin. Yliaktiivisuutta koulukiusatuksi tuleminen ennusti ainoastaan tytöillä. Niillä tytöillä, joita oli kiusattu 7. luokalla, esiintyi 9. luokalla keskimäärin enemmän yliaktiivisuutta verrattuna tyttöihin, joita ei oltu kiusattu, kun yliaktiivisuuden taso 7. luokalla huomioitiin. Koulukiusatuksi tulemisen määrää ja sen pysyvyyttä koskien tutkimuksessamme selvisi, että ne ennustivat tilastollisesti merkitsevästi nuorten 9. luokan tunneoireita ja yliaktiivisuutta, kun oireiden aikaisempi taso huomioitiin. Käytösoireita koskien sen tasoa 9. luokalla ennusti tilastollisesti melkein merkitsevästi vain 7. luokan koulukiusatuksi tulemisen määrä, kun taas kiusatuksi tuleminen 7. luokalla tai sen pysyvyys 7. ja 9. luokan välillä eivät ennustaneet käytösoireiden 9. luokan tasoa. Tuloksistamme siis selvisi, että koulukiusatut yläkouluikäiset nuoret kokivat keskimääräistä enemmän etenkin tunneoireita ja yliaktiivisuutta verrattuna nuoriin, jotka eivät kokeneet koulukiusaamista yläkoulun aikana. Tuloksemme tarjoavat myös lisää tietoa aiemmin vähän tutkituista koulukiusatuksi tulemisen määrän ja pysyvyyden yhteyksistä psyykkisiin hyvinvointitekijöihin kiusaamisen seurauksina. Tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, että huomion kiinnittäminen koulukiusaamiskokemusten psyykkisiin sisään- ja ulospäinsuuntautuneisiin oireisiin kiusaamisen seurauksina sekä koulukiusaamiseen puuttuminen on erityisen tärkeää yläkoulun aikana etenkin kiusaamisen kauaskantoisten kielteisten seurausten ehkäisemiseksi. ...
Keywords
tunneoireet käytösoireet hyperaktiivisuus nuoret yläkoulu koulukiusaaminen kiusaaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908303974

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yliaktiivisuus- ja käytösoireiden muutos, päällekkäistyminen ja sukupuolierot alakoulun aikana 

    Patinen, Tuuli; Kinnunen, Mirva (2020)
    Tutkimuksessa tutkittiin lasten yliaktiivisuus- ja käytösoireiden muutosta, päällekkäistymistä ja sukupuolieroja 1., 3. ja 6. luokalla. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Alkuportaat-seurantatutkimusta vuosina 2008, 2010 ...
  • Koulukiusaaminen yläkoulun liikuntatunneilla 

    Ojansuu, Mikko (2015)
    TIIVISTELMÄ Mikko Ojansuu (2015). Koulukiusaaminen yläkoulun liikuntatunneilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 59s., 3 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli ...
  • Käytösoireiden, tunne-elämän oireiden ja ADHD-oireiden yhteys kouluun kiinnittymiseen yläkoulussa 

    Muttonen, Kiira (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella psyykkisten oireiden (käytös-, tunne- ja ADHD-oireet) yhteyttä affektiiviseen ja kognitiiviseen kouluun kiinnittymiseen yläkouluikäisillä. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko psyykkisesti ...
  • Virtuaaliajan vitsaus : yläkoululaisten kokemuksia internet- ja kännykkäkiusaamisesta 

    Karstu, Elina (2010)
    Tutkielmassa selvitettiin yläkouluikäisten nuorten kokemuksia internetin ja kännykän välityksellä tapahtuvasta kiusaamisesta: kuinka paljon ja minkälaisia internet- ja kännykkäkiusaamisen muotoja nuoret ovat kohdanneet, ...
  • Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla 

    Laivamaa, Elias; Räty, Tuomas (2022)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millä tavoin oppilaan sukupuoli, vanhempien koulutustaso sekä kiusaamisroolit (kiusaaja, kiusattu, samanaikaisesti molemmat), selittävät emotionaalisen ja kognitiivisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre