Koulukiusaaminen yläkoulun liikuntatunneilla
Tekijät
Päivämäärä
2015TIIVISTELMÄ
Mikko Ojansuu (2015). Koulukiusaaminen yläkoulun liikuntatunneilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 59s., 3 liitettä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikuntatunneilla ja niihin liittyvissä tilanteissa esiintyvän kiusaamisen määrää, mitä kiusaamismuotoja käytetään sekä miltä erilaisten kiusaamismuotojen kohteeksi joutuminen oppilaista tuntuisi. Lisäksi selvitettiin, miten kiusaamista voidaan ehkäistä, millainen oppilas liikuntatunneilla kiusaa, minkälaista oppilasta kiusataan sekä pitääkö kiusaajaa rangaista, ja miten se tulee tehdä. Kiusaamisen määrää vertailtiin luokka-asteiden välillä. Kiusaamismuotojen käyttämistä vertailtiin sukupuolten välillä. Erilaisten kiusaamismuotojen kohteeksi joutumisen aiheuttamia tuntemuksia vertailtiin sukupuolten välillä. Kiusaamisen ehkäisemistapoja sekä kiusaajan että kiusatun piirteitä vertailtiin sukupuolten välillä. Kiusaajan rangaistuksen tarpeellisuutta vertailtiin luokka-asteiden välillä ja rangaistustapoja sukupuolten välillä. Tutkimukseen osallistui 308 yläkoulun oppilasta.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä, tammikuussa 2012. Tuloksia analysoitiin kuvailevien tietojen avulla. Luokka-asteiden välisiä eroja analysoitiin X²-testin avulla ja sukupuolten välisiä eroja t-testin avulla. Teoreettisen tiedon perusteella sekä Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla tutkimusaineistosta tiivistettiin kiusaamismuodot kolmeksi summamuuttujaksi: 1. Verbaalinen tapa, 2. Epäsuora tapa, 3. Fyysinen tapa. Summamuuttujien Cronbachin alfakertoimet vaihtelivat välillä .71–.93. Kiusatuksi ja kiusaajaksi luokiteltiin oppilaat, jotka ilmoittivat tulleensa kiusatuiksi tai kiusaavan toisia vähintään 2–3 kertaa kuukaudessa tai sitä useammin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että liikuntatunneilla kiusatuiksi oli joutunut 2,3 prosenttia kaikista oppilaista. Eniten kiusattuja oli 8. luokalla ja vähiten 7. luokalla, mutta tilastollista eroa luokka-asteiden välillä ei ollut. Yleisin kiusatuksi joutumisen muoto oli verbaalinen tapa. Pojat olivat kohdanneet enemmän verbaalista kiusaamista kuin tytöt. Tyttöjen eniten kokema kiusaamismuoto oli epäsuora tapa, joka oli poikien keskuudessa vähiten kokema tapa. Poikien eniten kokema kiusatuksi joutumisen muoto oli fyysinen tapa, joka oli tyttöjen keskuudessa vähiten kokema tapa. Liikuntatunneilla kiusaajiksi luokiteltuja oli 1,3 prosenttia, joista eniten oli 7. luokalla ja vähinten 9. luokalla. Kiusaajan yleisimmin käyttämä kiusaamismuoto oli verbaalinen tapa ja harvinaisin fyysinen tapa. Epäsuora tapa oli tyttöjen yleisin, mutta poikien vähiten käyttämä kiusaamismuoto. Poikien yleisimmin käyttämä kiusaamismuoto oli verbaalinen tapa, joka oli tyttöjen toiseksi yleisin tapa. Erilaisen kiusaamisen kohteeksi joutuminen tuntui oppilaiden mielestä melko pahalta tai pahalta. Tyttöjen ja poikien mielestä kaikkien pahimmalta tuntuva kiusaamismuoto oli epäsuora tapa ja verbaalinen tapa koettiin vähiten pahalta tuntuvaksi. Tytöt kokivat kaikki kiusaamismuodot tilastollisesti pahempana kuin pojat. Parhaimpana kiusaamisen ehkäisemistapana oppilaat pitivät ”valvonta puuttuminen rangaistus” mallia. Liikuntatunneilla toisia kiusaavan oppilaan piirteinä oli ylimielinen käytös, liikunnassa hyvä, persoonallisia ongelmia omaava, kognitiivisesti heikko ja kovista esittävä. Liikuntatunneilla kiusatuksi joutuneen oppilaan piirteiksi mainittiin seuraavat: liikunnassa muita huonompi, persoonaltaan erilainen, itsetunnoltaan heikko, ryhmästä syrjässä oleva ja ylipainoinen. Liikuntatunneilla kiusanneen oppilaan rankaisemista kannatti 93 % vastanneista. Rangaistustapana oppilaat kannattivat eniten jälki-istuntoa.
Yläkoulun liikuntatunneilla esiintyy kiusaamista ja se on saatava pois, jotta kaikilla oppilailla olisi turvalli-nen, kasvua ja oppimista tukeva oppimisympäristö. Kiusaamisen kohteeksi joutuminen tuntuu aina pahalta ja sen takia kiusaamista tulee ehkäistä useilla eri tavoilla. Opettajalla on tärkein rooli kiusaamisen ehkäisemisessä, koska hän voi antaa kiusaajalle rangaistuksen. Lisäksi opettajan tulee organisoida liikuntatunnit siten, että niissä käytetään tehtäväorientoitunutta oppimisilmapiiriä, opetetaan oppilaat kannustamaan ja tukemaan toisiaan sekä keskustellaan säännöllisesti oppilaiden kanssa kiusaamisesta.
...
ABSTRACT
Mikko Ojansuu (2015). School bullying among secondary school physical education classes. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master's thesis, 59pp.,3 appendices.
The purpose of this study was to investigated secondary school´s physical education classes and are related to the occurrence of bullying, determine what forms of bullying they used and what kind of forms of bullying having been a victim of the students would feel. In addition, find out how to prevent bullying, what kind of student is being bullied in physical education classes, what kind of students is being bullied, whether to punish the bully, and how it should be done. Amount of bullying compared the number of grade levels. The forms of bullying which were used compared between the sexes. If student would get to target with different forms of bullying, how does it feel for about sexes. Methods of preventing bullying and the bully that bullied characteristics were compared between the sexes. Bully's need for punishment were compared between grade levels and the ways of punishment between the sexes. The study involved 308 secondary school students.
The data were collected with a questionnaire, which included both structured and open-ended questions, in January 2012. Results were analyzed by descriptive information. Differences of grade levels were analyzed for the X² -test, and differences of sexes in t -test. The theoretical basis of the information and the Pearson product moment correlation coefficient of the research material forms of bullying were sealed for three sum-mation variable: 1. Verbal way, 2. Indirect way, 3. Physical way. The sum of the variables Cronbach's alpha coefficients ranged from .71 - .93. Bullied and bully were classified those students who reported to have been bullied or bully others at least 2-3 times a month or more often.
The results showed that classes of physical education had been bullied by 2.3 per cent of all students. The most victims were grade 8 and the lowest in the 7th grade, but there weren´t statistical difference between grade levels. The most common form of being bullied was a verbal way. The boys had faced more verbal bullying than girls. Girls' most experienced form of bullying was an indirect way that was the least experi-enced among the boys. Boys' most experienced form of being bullied was a physical way, which was the least experienced among girls. In the Physical education classes classified as a bully was 1.3 per cent, of which most was in the 7th grade, and at least the 9th grade. The most commonly form of bullying that bully used was verbal way, and the rarest was physical way. An indirect way was the most common type of girls, but the boys used that the least. The boys' most commonly used form of bullying was verbal way, which was the second most common way for girls. Being with different way of bullying, that felt rather bad or bad for opinion of students. Girls and boys brought out that the worst feeling form of bullying was an indirect way and verbal way was the least bad. The girls felt all forms of bullying statistically worse than the boys. The best prevention way of bullying students presented to “control interfere punishment” model. Student who bullying in physical education classes has features like: superior behavior, good for sports, having per-sonals problems, cognitively weak and shows the hard. Student who has been bullied in physical education classes has features like: worse for sports than the others, different personalities, low self-esteem, around the edge of the group and overweight. Student who has bullied in physical education classes should have get punishment, that supported by 93 per cent of students. The students suggested most detention the way of punishment.
Physical education classes of secondary school occurs bullying and it must to removal in order, because every student should have safe, learning environment which supporting growth and learning. Being the victim of bullying always feels bad and that is why bullying should be prevented in several ways. The teacher has the most important role in the prevention of bullying, because he can give punishment to the bully. In addition, teacher should organize physical education classes in such a way that they use task-based learning environment, students will teach to encourage and support each other, and teacher is regularly discussed with students from bullying.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukiolaisten kokemuksia liikuntatunneilla tapahtuneesta kiusaamisesta ja kiusaamisen yhteys heidän koettuun minäkäsitykseensä
Kilpeläinen, Sauli; Haapiainen, Mikael (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten kokemuksia liikuntatunneilla tapahtuneesta kiusaamisesta sekä siitä, millä tavalla opiskelijat ovat kokeneet kiusaamisen yhteyden heidän minäkäsitykseensä. Tutkimuksessa ... -
Sosiaalinen yhteenkuuluvuus koulukiusaamisen ehkäisijänä liikuntatunneilla : interventiotutkimus 7-9 luokkalaisille oppilaille
Kivelä, Janika; Jokinen, Suvi (2023)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää, voiko sosiaalista yhteenkuuluvuutta tukevilla harjoitteilla vähentää koulukiusaamista sekä parantaa sosiaalista yhteenkuuluvuutta liikunnanopetuksessa. Kyseessä on ... -
Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla
Halinen, Paula; Kuusela, Anniina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ennustavatko koulukiusatuksi tuleminen sekä sen määrä ja pysyvyys yläkoulun 7. ja 9. luokan välillä nuorten tunneoireita, käytösoireita ja yliaktiivisuutta 9. luokalla ... -
Peruskoulun opettajat oppilaidensa kiusaamina: kiusaamisen muodot, kohteena olevat opettajat ja kiusaavat oppilaat
Kauppi, Teemu; Pörhölä, Maili (Työelämän tutkimusyhdistys ry., 2010)Artikkelissa tarkastellaan oppilaiden opettajiin kohdistamaa kiusaamista. Tarkastelun kohteena ovat kiusaamisen suorat ja epäsuorat ilmenemismuodot. Tutkimme myös kiusaamista kokeneiden opettajien ja heitä ... -
Kiusaamisen vastaisten menetelmien arviointi : seitsemän arviointiin valitun menetelmän käytettävyys, juurrutettavuus ja tuloksellisuus
Rumpu, Niina; Markkanen, Eeva-Liisa; Hyvärinen, Nelli; Anttila, Niina; Danschu, Pekka; Kuvaja, Marko; Romantschuk, Micaela; Sainio, Miia (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteutti vuosina 2021–2022 kiusaamisten vastaisten menetelmien arvioinnin. Arviointi on osa opetus- ja kulttuuriministeriön toimenpideohjelmaa kiusaamisen, väkivallan ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.