Virtuaaliajan vitsaus : yläkoululaisten kokemuksia internet- ja kännykkäkiusaamisesta
Tutkielmassa selvitettiin yläkouluikäisten nuorten kokemuksia internetin ja kännykän välityksellä tapahtuvasta kiusaamisesta: kuinka paljon ja minkälaisia internet- ja kännykkäkiusaamisen muotoja nuoret ovat kohdanneet, ovatko koulukiusaaminen ja internet- ja kännykkäkiusaaminen yhteydessä toisiinsa sekä kertovatko nuoret kohtaamastaan kiusaamisesta ja kenen puoleen he kääntyvät. Tutkimus toteutettiin määrällisenä verkkotutkimuksena. Tutkimusjoukko koostui Pirkanmaan kolmen seutukunnan viiden yläkoulun 1162 oppilaasta.
Vastaajista 70 % oli kuullut, 40 % oli itse todistanut ja joka viides tunsi jonkun, jota oli kiusattu internetissä tai kännykällä. Verkkokiusaamisen kohteeksi oli joutunut viidennes vastaajista, 5,1 %:lla kiusaaminen oli säännöllistä. Pojat kiusasivat verkossa enemmän kuin tytöt. Myös kiusaamisen laatu pojilla oli säännöllisempää ja luonteeltaan useammin toistuvaa. Heikommin menestyvien ja erityisopetuksen pienluokissa opiskelevien keskuudessa esiintyi enemmän verkkokiusaamista.
Yleisin kännykkäkiusaamisen muoto oli ilkeämielisten puheluiden soittaminen ja yleisin internet-kiusaamisen muoto oli juoruilu ja perättömien juttujen levittäminen. Tytöt kohtasivat eniten juoruilua ja seksuaalista häirintää, pojat puolestaan kamerakännykkäkiusaamista. Koulukiusaaminen ja verkkokiusaaminen olivat yhteydessä: koulukiusatuista oppilaista enemmistöä kiusattiin myös verkossa, useampi kuin joka toinen koulukiusaaja kiusasi myös verkossa. Lisäksi koulukiusatuista oppilaista kolmannes kiusasi verkossa viikoittain. Verkkokiusaaja oli useimmiten koulusta tuttu henkilö. Nuoret kertoivat aikuisille verkkokiusaamisesta harvemmin kuin koulukiusaamisesta, vaikka kertominen helpottikin tilannetta.
Verkkokiusaaminen on rantautunut Suomeen, mutta perinteinen koulukiusaaminen on vielä puolet yleisempää. Verkkokiusaamisen tilaa tulisi seurata ja myös meillä tarvitaan tästä aiheesta tieteellistä tutkimusta lisää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta
Laurila, Elina; Tähti, Elina (2013)Laurila, Elina & Tähti, Elina. Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa. Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän ... -
Katsaus lasten ja nuorten verkkokiusaamisen tutkimukseen
Nieminen, Heidi (2014)Tässä tutkielmassa kartoitettiin lasten ja nuorten verkkokiusaamisesta tehtyä empiiristä tutkimusta. Verkkokiusaamisella tarkoitetaan viestintäteknologian kuten sähköpostin, puhelimen tai sosiaalisen median välityksellä ... -
Nettikiusaaminen kyberrikollisuuden muotona
Sahi, Santeri (2021)Nettikiusaaminen on vakava ilmiö, joka on 2000-luvun alusta lähtien vakiinnuttanut asemaansa etenkin lasten ja nuorten keskuudessa. Nettikiusaamisen on todettu aiheuttavan etenkin uhreissa mutta myös kiusaajissa masennusta, ... -
Vanhemmat kiusaajina : opettajien subjektiivisia kokemuksia kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteista ja verkkokiusaamisesta
Rytkönen, Hanna-Riina; Viljakainen, Riikka (2016)Tutkimus käsittelee kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita ja opettajien subjektiivisia kokemuksia verkkokiusaamisesta vanhempien taholta. Verkkokiusaaminen on sähköisten viestimien välityksellä tapahtuvaa ... -
Kiusaaminen sosiaalisessa mediassa nuorten keskuudessa
Kettunen, Maija (2014)Tässä tutkielmassa selvitettiin nuorten käsityksiä ja kokemuksia kiusaamisesta sosiaalisessa mediassa sekä heidän käsityksiään siitä, millaiset nuoret ovat yleensä verkkokiusaamisen osapuolina. Lisäksi selvitettiin nuorten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.