University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana : digitaalisen välineen ytön ja osallisuuden kautta tarkasteltuna

Thumbnail
View/Open
814.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Isotalo, Susanna
Date
2019
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimukseni tarkoituksena oli tuottaa tietoa digitaalisen tarinankerronnan kautta toteutettavasta mediakasvatuksesta niin digitaalisen välineen käytön kuin osallisuuden kannalta. Tutkimuksen päätutkimusongelmana oli, miten lapsi kokee digitaalisella välineellä toteutetun tarinankerronnan. Tutkimusongelma jakautui kahteen alaongelmaan: miten lapsi kokee digitaalisen välineen tarinankerronnassa sekä miten lapsi kokee osallisuuden digitaalisen tarinankerronnan prosessissa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi digitaalinen tarinankerronta mediakasvatuksen toteutuksen välineenä sekä lapsen osallisuus. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto koostui 16 lapsille toteutetusta pienryhmähaastattelusta, jotka to-teutettiin suomalaisissa STORIES -hankkeeseen osallistuvissa päiväkodeissa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaan. Analyysissä hyödynnettiin myös kvantifiointia. Tulosten mukaan digitaalinen väline koettiin positiivisena ja tämä motivoi lapsia. Lapselle oman hahmon toteutus ja tarinan suunnittelu nousivat vahvoiksi toimijuuden ilmentäjiksi. Lapselle tärkeää oli tarinan viihdyttävyys sekä leikillisyys ja aikuisen tuen tärkeys korostui osallisuuden toteutumisessa. Tarinan käyttötarkoitus jäi kuitenkin lapselle epäselväksi, kun tavoitteita ei asetettu yhdessä ja valmista tarinaa ei käytetty reflektion välineenä. Tärkeää lapselle oli päästä toteuttamaan omaa luovuuttaan itselleen ominaisella tavalla. Tutkimus tuloksia voidaan hyödyntää ottamalla lapsi mukaan myös toiminnan tavoitteiden asetteluun sekä toteutumisen arviointiin. Näin tuettaisiin lapsen kykyä arvioida omaa toimintaansa ja oppimistaan sekä lapsen osallisuutta tehokkaammin. ...
Keywords
digitaalinen tarinankerronta osallisuus mediakasvatus varhaiskasvatus toimijuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908023749

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24541]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lapsen kokemukset ja toimijuus eron jälkeisessä vainossa : sosiaalityöntekijä lapsen osallisuuden mahdollistajana 

    Mattila, Katariina (2021)
    Käsittelen tässä kandidaatintutkielmassa eron jälkeistä vainoa lapsen osallisuuden näkökulmasta. Määrittelen eron jälkeisen vainon lähisuhdeväkivallan, vieraannuttamisen ja lapselle koituvien haittojen kautta. Keskityn ...
  • Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa 

    Rajala, Elli (2019)
    STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli ...
  • Ilmiöpohjainen oppiminen varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemana 

    Mäki-Kivistö, Katri (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee ilmiöpohjaisen oppimisen toteuttamisen sekä mitkä asiat varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee onnistuneina tai haasteellisina ilmiöpohjaista ...
  • Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa 

    Bågman, Marja-Liisa (2019)
    Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ...
  • ”Kesä, ystävät, uuden oppiminen, äidille kukkien poimiminen. On aika monta juttua mistä tulen iloiseksi” : ilot ja harmit 4-vuotiaan lapsen subjektiivisessa hyvinvoinnissa 

    Saariluoma, Lotta (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisista mieltä ilahduttavista tai harmittavista asioista nelivuotiaiden lasten subjektiivinen hyvinvointi rakentuu heidän itsensä sanoittamana. Tutkimuksen lähtökohdat kiinnittyvät ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre