dc.contributor.advisor | Kääntä, Leila | |
dc.contributor.author | Matikainen, Samuli | |
dc.date.accessioned | 2019-07-02T07:43:43Z | |
dc.date.available | 2019-07-02T07:43:43Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64950 | |
dc.description.abstract | Tämä kanditaatintutkielma käsittelee myönteisiä ja kielteisiä tunteita ja kokemuksia englanninkielen luokassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tuntevatko oppilaat enemmän ahdistuneisuutta vai mielekkyyttä/nautintoa kielten luokassa, ja mitkä ovat pääsyyt niiden kokemiselle.
Tutkimuksen aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeella, joka sisältää Likert-väittämiä sekä kaksi avointa kysymystä. Väittämät käsittelevät sitä, kuinka opiskelijat kokevat englannin opiskelun mielekkyyden ja ahdistavuuden, ja avoimet kysymykset pyytävät opiskelijoita kertomaan jostain myönteisestä ja kielteisestä kokemuksesta tai tunteesta, jonka he ovat englannin kielen luokassa kokeneet. Vastauksia kyselylomakkeeseen tuli yhteensä 42, joista naisia oli 27 ja miehiä 15. Osa vastanneista vastasi kuitenkin vain Likert-osioon.
Likert-väittämät suomennettiin ja muokattiin käyttäen hyödyksi Dewaele ja MacIntyre (2014) tutkimuksesta saatua väittämäpatteristoa, kuitenkin jättäen pois sellaisia väittämiä, jotka suomenkielellä olisivat olleet liian samankaltaisia. Kyselylomakkeen tuloksia analysoitiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti. Likert-väittämiä verrattiin avointen kysymysten vastauksiin, etsien yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Kyselyn tuloksissa selvisi, että oppilaat kokevat keskimäärin enemmän mielekkyyttä kuin ahdistuneisuutta englanninkielen luokassa. Syitä erilaisiin tunteisiin ja kokemuksiin luokassa oli monia, mutta avoimien kysymysten vastaukissa positiivista ilmapiiriä, jossa ketään ei tuomita, pidettiin erityisen usein tärkeänä mielekkyyden aiheuttajana. | fi |
dc.format.extent | 25 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | enjoyment | |
dc.subject.other | SLA | |
dc.title | Students’ perceptions of foreign language classroom anxiety and enjoyment | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201907023536 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | survey-tutkimus | |
dc.subject.yso | ahdistus | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | luokat | |
dc.subject.yso | tunne-elämä | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | survey research | |
dc.subject.yso | anxiety | |
dc.subject.yso | emotions | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | students | |
dc.subject.yso | study | |
dc.subject.yso | classes | |
dc.subject.yso | emotional life | |
dc.subject.yso | emotional skills | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |