Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.authorMatikainen, Samuli
dc.date.accessioned2019-07-02T07:43:43Z
dc.date.available2019-07-02T07:43:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64950
dc.description.abstractTämä kanditaatintutkielma käsittelee myönteisiä ja kielteisiä tunteita ja kokemuksia englanninkielen luokassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tuntevatko oppilaat enemmän ahdistuneisuutta vai mielekkyyttä/nautintoa kielten luokassa, ja mitkä ovat pääsyyt niiden kokemiselle. Tutkimuksen aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeella, joka sisältää Likert-väittämiä sekä kaksi avointa kysymystä. Väittämät käsittelevät sitä, kuinka opiskelijat kokevat englannin opiskelun mielekkyyden ja ahdistavuuden, ja avoimet kysymykset pyytävät opiskelijoita kertomaan jostain myönteisestä ja kielteisestä kokemuksesta tai tunteesta, jonka he ovat englannin kielen luokassa kokeneet. Vastauksia kyselylomakkeeseen tuli yhteensä 42, joista naisia oli 27 ja miehiä 15. Osa vastanneista vastasi kuitenkin vain Likert-osioon. Likert-väittämät suomennettiin ja muokattiin käyttäen hyödyksi Dewaele ja MacIntyre (2014) tutkimuksesta saatua väittämäpatteristoa, kuitenkin jättäen pois sellaisia väittämiä, jotka suomenkielellä olisivat olleet liian samankaltaisia. Kyselylomakkeen tuloksia analysoitiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti. Likert-väittämiä verrattiin avointen kysymysten vastauksiin, etsien yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Kyselyn tuloksissa selvisi, että oppilaat kokevat keskimäärin enemmän mielekkyyttä kuin ahdistuneisuutta englanninkielen luokassa. Syitä erilaisiin tunteisiin ja kokemuksiin luokassa oli monia, mutta avoimien kysymysten vastaukissa positiivista ilmapiiriä, jossa ketään ei tuomita, pidettiin erityisen usein tärkeänä mielekkyyden aiheuttajana.fi
dc.format.extent25
dc.language.isoen
dc.subject.otherenjoyment
dc.subject.otherSLA
dc.titleStudents’ perceptions of foreign language classroom anxiety and enjoyment
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201907023536
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysosurvey-tutkimus
dc.subject.ysoahdistus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysoluokat
dc.subject.ysotunne-elämä
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysosurvey research
dc.subject.ysoanxiety
dc.subject.ysoemotions
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysostudents
dc.subject.ysostudy
dc.subject.ysoclasses
dc.subject.ysoemotional life
dc.subject.ysoemotional skills
dc.subject.ysoteaching and instruction


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot