"Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät positiivista kokemusta hoidon aloituksen yhteydessä. Näiden tekijöiden ajattelemme olevan yhteydessä positiivisen luottamussuhteen ja kasvatusyhteistyön syntyyn.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla. Tutkittaviksi valikoitui vanhempia (n=5), joiden lapset olivat alle 2-vuotiaita ja aloittaneet päiväkodissa tammi- tai helmikuussa 2019. Haastattelussa keskityttiin päiväkodin työntekijöiden toimintaan tutustumisjakson ja ensimmäisen hoitoviikon aikana. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Vanhemmat kokivat tärkeäksi avoimen vuorovaikutuksen ja lapsen huomioimisen. Vanhemmat arvostivat sitä, että henkilökunta esittäytyi ja päiväkodin tilat esiteltiin heille. Positiivisena koettiin myös se, että nämä esittelyt tehtiin myös lapselle. Haastatteluissa nousi esille myös henkilökunnan läsnäolo lasten kanssa, muun muassa leikin ja lapsen tasolle laskeutumisen kautta. Osa vanhemmista oli havainnut konflikteja henkilökunnan välillä. Nämä konfliktit koettiin negatiivisena asiana.
Kaiken kaikkiaan vuorovaikutuksen merkitys nousi vahvasti esille kasvatusyhteistyön rakentumisessa. Merkittäväksi tekijäksi lapsen päiväkodin aloituksessa nousi aikaresurssi. Henkilökunnan tulisi varata tarpeeksi aikaa tutustumiselle ja keskustelulle, kun uusi lapsi aloittaa ryhmässä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa
Jansson, Salla (2021)Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
Rousi, Auni; Kantola, Johanna (2020)Päiväkodin aloitus on merkittävä muutos lapselle sekä perheelle, jonka vuoksi aihetta on tärkeää tutkia. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa ... -
Kohti yhteistä laatua : henkilökunnan, vanhempien ja lasten laatukäsitykset päiväkodin integroidussa erityisryhmässä
Tauriainen, Leena (University of Jyväskylä, 2000) -
Varhaiskasvatuksen aloitus vanhempien puheessa
Ylikoski, Juulia (2021)Lapsen siirtymää kotoa varhaiskasvatukseen tarkastellaan koko perheen prosessina. Tämä tutkimus on osa Lasten polut varhaiskasvatuksessa –tutkimusta ja sen osa-hanketta Lapsen siirtymä kotihoidosta alle kolmivuotiaiden ... -
Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä
Mäkipelto, Karoliina (2024)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia heidän rooleistaan kasvatusyhteistyössä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi selvitetään, millaisten roolien voidaan ...