dc.contributor.advisor | Savolainen, Hannu | |
dc.contributor.author | Saarikorpi, Viivi | |
dc.date.accessioned | 2019-06-20T07:12:48Z | |
dc.date.available | 2019-06-20T07:12:48Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64753 | |
dc.description.abstract | Suomalainen koulu on tunnettu hyvästä akateemisesta suoriutumisesta, mutta hyvinvointi koulussa on vuosi vuodelta heikentynyt. Samalla ajatus inkluusiosta, kaikkien opettamisesta yhdessä, on vahvistunut koulutuksen järjestämisen
periaatteena. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin luokkatasolla miten oppijoiden moninaisuus on yhteydessä oppilaiden kokemaan hyvinvointiin. Moninaisuutta tarkasteltiin erityistä tukea ja tehostettua tukea saavien, oppimisvaikeuksien ja häiriökäyttäytymisen kautta.
Tutkimuksessa käytetty aineisto oli Jyväskylän yliopiston, Itä-Suomen yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteistyössä toteuttamasta ProKoulu-interventiohankkeesta. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksena hankkeen alkaessa lukuvuonna 2013–2014 ja se oli aggregoitu luokkatasolle. Mukana oli 68 itäsuomalaista alakoulua ja tässä tutkielmassa käytetty aineisto koostui 354:tä luokasta. Aineistoanalyysit suoritettiin monimuuttujaisen kovarianssianalyysin avulla.
Tulosten perusteella oppilaiden yleinen hyvinvointi luokassa oli hyvällä tasolla. Koetun hyvinvoinnin ja käyttäytymisen haasteiden väliltä löytyi yhteys. Käyttäytymisen haasteiden huomattiin myös aiheuttavan luokkien välisiä eroja hyvinvoinnin eri osa-alueilla. Erot löytyivät oikeudenmukaisuuden kokemuksen, kouluun kiinnittymisen, opettajan ja oppilaan välisen suhteen ja koulutyön kuormittavuuden osalta. Muiden muuttujien osalta eroja
hyvinvoinnissa ei löytynyt. Tutkimus osoittaa erilaisten käyttäytymiseen puuttuvien interventioiden olevan tarpeellisia hyvinvoinnin ylläpitämisessä. | fi |
dc.format.extent | 39 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Luokan moninaisuuden yhteys oppilaiden kokemaan hyvinvointiin | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906203340 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | moninaisuus | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | käyttäytymishäiriöt | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |