Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorPakkala, Vilma
dc.date.accessioned2019-06-19T05:44:04Z
dc.date.available2019-06-19T05:44:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64684
dc.description.abstractTämä materiaalipaketti suunniteltiin vastaamaan uuden opetussuunnitelman (LOPS2015), ja muuttuvan maailman tarpeisiin. Uudessa opetussuunnitelmassa toivotaan vieraiden kielten osalta, että opiskelijat lukisivat myös pidempiä tekstejä vieraalla kielellä. Todellisuudessa tämä ei juurikaan näy olemassa olevassa kurssimateriaalissa, vaan esimerkiksi englannin kielen oppikirjoissa muutamaa sivua pidemmät tekstit on annettu ehdotetun lukemisen -kirjalistoina. Pidemmät tekstit eivät suinkaan ole vain opetussuunnitelman vaatimus, vaan jotain mistä opiskelijat hyötyvät myös lukion jälkeisessä elämässään. Lähes jokainen lukion käynyt nuori varmasti törmää joko jatko-opinnoissa tai työelämässä tilanteeseen, jossa pitäisi lukea pidempi teksti englanniksi, ja tällaisessa tilanteessa heitä varmasti hyödyttäisi se, että heillä olisi tästä jo kokemusta. Tämä työ pitää sisällään paitsi itse materiaalipaketin, myös teoriakehyksen, jonka pohjalta materiaali on suunniteltu. Teoriat, joita työssä hyödynnetään linkittyvät kaikki läheisesti toisiinsa. Lähtökohtana toimivat autenttiset materiaalit vieraan kielen opetuksessa, sekä syöte- hypoteesi ja CLIL-opetus. Näiden lisäksi teorioiden joukkoon mahtui kommunikatiivinen opetus, harjoituspohjainen oppiminen, ongelmalähtöinen oppiminen, teksti- lähtöinen suuntaus ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Kaiken kaikkiaan materiaali siis pohjaa siihen, että kieltä käytetään välineenä sekä tehtävissä että kommunikaatiossa. CLIL pedagogisena lähtökohtana tarkoittaa myös sitä, että materiaalissa osittain kaksoisfokus, sillä sisältö eli kirjallisuus ei ole vain väline, vaan myös opiskeltava asia. Sisältötietona materiaalissa on siis Alice’s Adventures in Wonderland -romaanin kirjallisuusanalyysi. Myös tämä osittainen kaksoisfokus pohjaa opetussuunnitelmaan, sillä LOPS2015 painottaa oppiainerajat ylittäviä teemaopintoja, ja tämä materiaali tietyllä tapaa vastaa myös tähän tavoitteeseen.fi
dc.format.extent151
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherEFL
dc.subject.otherTBLT
dc.subject.otherauthentic materials
dc.subject.othertext-driven approach
dc.titleDown the rabbithole : a material package for teaching English as a foreign language through Alice’s Adventures in Wonderland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906193274
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoyhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysocooperative learning
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.subject.ysoEnglish language
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot