University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Down the rabbithole : a material package for teaching English as a foreign language through Alice’s Adventures in Wonderland

Thumbnail
View/Open
2.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pakkala, Vilma
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä materiaalipaketti suunniteltiin vastaamaan uuden opetussuunnitelman (LOPS2015), ja muuttuvan maailman tarpeisiin. Uudessa opetussuunnitelmassa toivotaan vieraiden kielten osalta, että opiskelijat lukisivat myös pidempiä tekstejä vieraalla kielellä. Todellisuudessa tämä ei juurikaan näy olemassa olevassa kurssimateriaalissa, vaan esimerkiksi englannin kielen oppikirjoissa muutamaa sivua pidemmät tekstit on annettu ehdotetun lukemisen -kirjalistoina. Pidemmät tekstit eivät suinkaan ole vain opetussuunnitelman vaatimus, vaan jotain mistä opiskelijat hyötyvät myös lukion jälkeisessä elämässään. Lähes jokainen lukion käynyt nuori varmasti törmää joko jatko-opinnoissa tai työelämässä tilanteeseen, jossa pitäisi lukea pidempi teksti englanniksi, ja tällaisessa tilanteessa heitä varmasti hyödyttäisi se, että heillä olisi tästä jo kokemusta. Tämä työ pitää sisällään paitsi itse materiaalipaketin, myös teoriakehyksen, jonka pohjalta materiaali on suunniteltu. Teoriat, joita työssä hyödynnetään linkittyvät kaikki läheisesti toisiinsa. Lähtökohtana toimivat autenttiset materiaalit vieraan kielen opetuksessa, sekä syöte- hypoteesi ja CLIL-opetus. Näiden lisäksi teorioiden joukkoon mahtui kommunikatiivinen opetus, harjoituspohjainen oppiminen, ongelmalähtöinen oppiminen, teksti- lähtöinen suuntaus ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Kaiken kaikkiaan materiaali siis pohjaa siihen, että kieltä käytetään välineenä sekä tehtävissä että kommunikaatiossa. CLIL pedagogisena lähtökohtana tarkoittaa myös sitä, että materiaalissa osittain kaksoisfokus, sillä sisältö eli kirjallisuus ei ole vain väline, vaan myös opiskeltava asia. Sisältötietona materiaalissa on siis Alice’s Adventures in Wonderland -romaanin kirjallisuusanalyysi. Myös tämä osittainen kaksoisfokus pohjaa opetussuunnitelmaan, sillä LOPS2015 painottaa oppiainerajat ylittäviä teemaopintoja, ja tämä materiaali tietyllä tapaa vastaa myös tähän tavoitteeseen. ...
Keywords
EFL TBLT authentic materials text-driven approach yhteistoiminnallinen oppiminen oppimateriaali lukio englannin kieli cooperative learning study material general upper secondary school English language
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906193274

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package 

    Hämäläinen, Ville (2017)
    Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
  • The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school 

    Ainikkamäki, Eeva-Maija (2013)
    Koulutusjärjestelmät ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusjärjestelmille. ...
  • Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning 

    Salmi, Lilja (2016)
    Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on ...
  • An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools 

    Tamminen, Tuulia (2021)
    Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ...
  • Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package 

    Karhunen, Roosa (2020)
    Kulttuurienvälisen kompetenssin tunnistetaan laajalti olevan merkittävä osa yksilön kykyä toimia ja viestiä tehokkaasti kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisissa konteksteissa. Englannin kielen ollessa globaali lingua ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre