dc.contributor.advisor | Rantala, Anja | |
dc.contributor.author | Itämäki, Anni | |
dc.date.accessioned | 2019-06-14T07:53:01Z | |
dc.date.available | 2019-06-14T07:53:01Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64620 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiserityisopettajat tukevat lapsen kasvua ja oppimista, sekä miten tuki jakaantuu lapsen luonnolliseen ja erityiseen ympäristöön. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää varhaiserityisopettajaa joiden työnkuvat kattoivat yleisimmät varhaiserityisopettajan toimenkuvat; kiertävä erityislastentarhanopettaja, resurssierityislastentarhanopettaja, päiväkotierityislastentarhanopettaja ja ryhmäerityislastentarhanopettaja. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Teoriapohjana tutkimukselle ovat ekokulttuurinen teoria sekä lapsen luonnollisen ympäristön käsite.
Tutkimuksen tuloksena saatiin 36 erilaista tapaa kuvaamaan varhaiserityisopettajan toteuttamaa tukea. Tuen muotoja tarkasteltiin suhteessa tuen saajaan sekä tuen ympäristöön. Tuki kohdistui sekä lapsiin ja kasvattajiin varsin tasaisesti, kuitenkin niin että lapsille suunnattu tuki toteutui eniten pienryhmä ja päiväkoti ympäristöissä ja kasvattajille suunnattu tuki päiväkoti ja koti ympäristössä. Lisäksi varhaiserityisopettajat toteuttivat paljon tukeen tähtääviä toimia, esimerkiksi yhteydenpitoa yhteistyötahojen kanssa sekä tiedonhakua. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että varhaiserityisopettajan lapselle tarjoama tuki suuntautuu suuriltaosin lapsen luonnolliseen ympäristöön. | fi |
dc.format.extent | 44 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | varhaiserityisopettaja | |
dc.subject.other | varhaiserityiskasvatus | |
dc.subject.other | luonnollinen ympäristö | |
dc.title | Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906143206 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |