dc.contributor.advisor | Närhi, Vesa | |
dc.contributor.author | Muttonen, Kiira | |
dc.date.accessioned | 2019-06-11T08:42:49Z | |
dc.date.available | 2019-06-11T08:42:49Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64517 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella psyykkisten oireiden (käytös-, tunne- ja
ADHD-oireet) yhteyttä affektiiviseen ja kognitiiviseen kouluun
kiinnittymiseen yläkouluikäisillä. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko
psyykkisesti oireilevat oppilaat oireettomista oppilaista kouluun kiinnittymisen
osalta. Lisäksi haluttiin selvittää, onko psyykkisten oireiden oiretyypillä tai
oiretyyppien päällekkäistymisellä yhteys oppilaan kouluun kiinnittymiseen.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja vertaileva poikittaistutkimus.
Tutkimuksessa käytettiin aineistona Työrauha kaikille –hankkeessa syksyllä
2013 kerättyä aineistoa. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu yläkoululaisten
(n=649) vastauksista Vahvuudet ja vaikeudet (SDQ) ja Student Engagement
Instrument (SEI) -kyselyistä muokattuihin kyselylomakkeisiin. Kyselyjen
vastaukset analysoitiin Kruskal-Wallisin testillä ja Mann-Whitney U –testillä.
Oireettomat erosivat affektiivisessa kouluun kiinnittymisessä tunne- ja
ADHD-oireisista sekä tutkittavista, joilla oireet päällekkäistyivät.
Kognitiivisessa kiinnittymisessä oireettomien ryhmä erosi päällekkäistyneiden
oireiden ryhmästä. Oireettomat olivat muita ryhmiä vahvemmin kouluun
kiinnittyneitä. Päällekkäistyneiden oireiden ryhmässä kiinnittyminen oli
heikompaa kuin ryhmässä, jossa tutkittavilla oli vain yhtä oiretta.
Psyykkisesti oireilevat nuoret näyttäisivät olevan vähemmän kouluun
kiinnittyneitä kuin muut vertaiset. Täten psyykkisiä oireita omaavien kouluun
kiinnittymisen tukemiseen tulisi kiinnittää koulussa huomiota. Erityisesti
tukimuotoja tulisi löytää oppilaille, joilla on samanaikaisesti useampia
psyykkisiä oireita. | fi |
dc.format.extent | 44 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kouluun kiinnittyminen | |
dc.subject.other | käytösoireet | |
dc.subject.other | tunneoireet | |
dc.title | Käytösoireiden, tunne-elämän oireiden ja ADHD-oireiden yhteys kouluun kiinnittymiseen yläkoulussa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906113129 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | komorbiditeetti | |
dc.subject.yso | ADHD | |
dc.subject.yso | oireet | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |