Yläkoulun oppilaiden kouluun kuulumisen kehityskulut 7. luokan alusta 8. luokan alkuun : kehityskulkujen yhteys oppilaiden käytösoireisiin
Virtanen, T., Malinen, O.-P., & Haverinen, K. (2016). Yläkoulun oppilaiden kouluun kuulumisen kehityskulut 7. luokan alusta 8. luokan alkuun : kehityskulkujen yhteys oppilaiden käytösoireisiin. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 26(2), 56-74. https://bulletin.nmi.fi/2018/05/20/ylakoulun-oppilaiden-kouluun-kuulumisen-kehityskulut-7-luokan-alusta-8-luokan-alkuun-kehityskulkujen-yhteys-oppilaiden-kaytosoireisiin-2/
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehtiPäivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2016.
Kouluun kuuluminen on yksi oppilaiden tunneperäisen kiinnittymisen osa-alue. Sillä viitataan oppilaan kokemuksiin siitä, miten hän tulee hyväksytyksi, arvostetuksi, mukaan otetuksi ja tuetuksi koulun sosiaalisessa ympäristössä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan henkilökeskeisesti kouluun kuulumisen kehityskulkuja 7. luokan alusta 8. luokan alkuun 485 oppilaan vastaukset sisältävällä kyselyaineistolla. Lisäksi tutkitaan, millaisia yhteyksiä kouluun kuulumisen kehityskuluilla on oppilaiden raportoimiin käytösoireisiin. Aineistosta oli tunnistettavissa kaksi erilaista kouluun kuulumisen kehityskulkua. Ensimmäisessä ryhmässä, johon kuului 94 prosenttia oppilaista, lähtötaso oli 7. luokan alussa korkea ja se pysyi tasaisesti korkeana 8. luokan alkuun asti. Toisessa ryhmässä, johon kuului 6 prosenttia oppilaista, lähtötaso oli 7. luokan alussa samalla tasolla kuin ensimmäisessä ryhmässä, mutta kehityssuunta oli voimakkaasti laskeva. Tasaisesti korkean kehityskulun ryhmän oppilailla oli vähemmän käytösoireita kuin laskevan ryhmän oppilailla 7. luokan alussa. Seitsemännen luokan lopussa sukupuolen vaikutuksen kontrolloinnin jälkeen yhteys kouluun kuulumisen kehityskulkujen ja käytösoireiden välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevä. Heikon kouluun kuulumisen haittavaikutukset voivat kasautua käyttäytymisen pulmina, heikkona koulumenestyksenä sekä akateemisen sinnikkyyden puutteena. Hyvät ihmissuhteet voivat kuitenkin ehkäistä käyttäytymisen ongelmia, joten niiden luomiseen tulee koulussa olla monipuolisia mahdollisuuksia. Täytyy kuitenkin myös huomioida, että kouluun kuulumisen sisäinen kokemus ei näy kaikkien oppilaiden käyttäytymisessä. Kuulumisen kokemusten systemaattinen seuranta olisi tärkeää, jotta sen heikkeneminen havaittaisiin ennen kuin se vaikuttaa esimerkiksi koulumenestykseen.
...


Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-9046Asiasanat
Alkuperäislähde
https://bulletin.nmi.fi/2018/05/20/ylakoulun-oppilaiden-kouluun-kuulumisen-kehityskulut-7-luokan-alusta-8-luokan-alkuun-kehityskulkujen-yhteys-oppilaiden-kaytosoireisiin-2/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25721487
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käytösoireiden, tunne-elämän oireiden ja ADHD-oireiden yhteys kouluun kiinnittymiseen yläkoulussa
Muttonen, Kiira (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella psyykkisten oireiden (käytös-, tunne- ja ADHD-oireet) yhteyttä affektiiviseen ja kognitiiviseen kouluun kiinnittymiseen yläkouluikäisillä. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko psyykkisesti ... -
Yhteisöihin kuulumisen vahvuus : asuinpaikkaan ja muihin yhteisöihin kuulumisen vahvuus Suomessa 1999-2014
Kataja, Esko (2018)Tässä pro gradussa tutkin kuulumisen (eng. Belonging) kokemuksen vahvuutta ja sen suhdetta ihmisten elämäntilanteeseen liittyviin taustamuuttujiin. Aineistona käytän neljää Kulutus ja elämäntapa -kyselystutkimussarjaa ... -
Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla
Halinen, Paula; Kuusela, Anniina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ennustavatko koulukiusatuksi tuleminen sekä sen määrä ja pysyvyys yläkoulun 7. ja 9. luokan välillä nuorten tunneoireita, käytösoireita ja yliaktiivisuutta 9. luokalla ... -
Uuteen kouluun sopeutuminen : oppilaiden ajatuksia oman koulun lakkauttamisesta ja uuteen kouluun siirtymisestä
Koivula, Sirpa; Rauma, Annaleena (2007) -
Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
Heikkinen, Lotta; Norrena, Linda (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vaikuttavaksi ja hyväksyttäväksi tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat Työrauha kaikille -intervention niihin oppilaisiin verrattuna, jotka eivät raportoineet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.