Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoskelainen, Tiina
dc.contributor.authorMelto, Roosa
dc.date.accessioned2019-06-10T08:52:34Z
dc.date.available2019-06-10T08:52:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64468
dc.description.abstractNykypäivänä yrityksille on suhteellisen helppoa ja edullista aloittaa sähköinen kaupankäynti. Tämän ansiosta verkkokauppojen määrä on lisääntynyt oleellisesti viime vuosina, ja kuluttajilla on paljon valinnanvaraa. Käytettävyyden voidaan nähdä olevan yhtenä olennaisena valintaperusteena verkkokaupan valinnassa ensimmäisten käyttäjäkokemusten lisäksi. Asiakkaat käyttävät usein mobiililaitteita verkkokaupassa asioidessaan, jolloin käytettävyys on vielä tärkeämpää. Hyvällä verkkokaupan käytettävyydellä voidaan havaita olevan positiivisia vaikutuksia asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään käytettävyyden vaikutusta verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun. Verkkokauppa on käsitteenä laaja, joten se on rajattu koskemaan kuluttajille suunnattuja (B2C) verkkokauppoja tässä tutkielmassa. Tämä tutkimus suoritetaan kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa tutustutaan yleisiin käyttöliittymien suunnitteluperiaatteisiin. Näiden suunnitteluperiaatteiden havaittiin olevan muun muassa selkeys, johdonmukaisuus, tehokkuus, esteettisyys sekä käyttäjän tukeminen. Käytettävyyden voidaan nähdä olevan yksi oleellisista käyttöliittymäsuunnitteluun liittyvistä ominaisuuksista ja sen havaittiin vaikuttavan käyttöliittymän suunnitteluperiaatteisiin olennaisesti. Tutkimuksessa tarkastellaan myös erilaisia verkkokaupan käytettävyyteen liittyviä tekijöitä sekä selvitetään, kuinka niitä huomioidaan käyttöliittymän suunnittelussa. Yleisiä verkkokaupan käytettävyyden osatekijöitä ovat muun muassa asiakkaan tyytyväisyys, tehokkuus, helppokäyttöisyys, opittavuus ja vasteaika. Tuloksista selvisi, että yleisten käytettävyyden tekijöiden lisäksi verkkokaupan käytettävyyteen voidaan liittää niin toiminnallisia- kuin visuaalisia tekijöitä. Verkkokaupan toiminnallisia tekijöitä ovat esimerkiksi navigointi ja hakumenetelmät ja visuaalisiin tekijöihin kuuluvat esteettisyys, sivun rakenne ja värit.fi
dc.description.abstractToday, it is relatively easy and inexpensive for businesses to start e-commerce. As a result, the number of online stores has increased substantially in recent years, so consumers have a lot of choice. In addition to first user experiences, usability is one of the essential selection criteria for choosing the online shop. Customers often use mobile devices to shop online, which makes usability even more important. Good e-commerce usability can also be detected as having a positive effect on customer’s purchasing behavior. This Bachelor’s Thesis surveys the effect of usability on e-commerce user interface design. E-commerce is a broad concept, so in this thesis it is limited to business-to-consumer (B2C) ecommerce websites. This research is conducted as a literature review. The thesis examines some general user interface design principles. These design principles were found to include clarity, consistency, efficiency, aesthetics and user support. Usability is one of the essential features of user interface design and was found to have a significant effect on the design principles of the user interface. The study also examines various factors related to the usability of e-commerce and how they are considered in the design of the user interface. Common elements of e-commerce usability include customer satisfaction, efficiency, ease of use, learning and response time. The results showed that, in addition to the general usability factors, both functional and visual factors affect the usability of the e-commerce website. E-commerce websites functionalities include navigation and search methods, and visual factors include aesthetics, page structure and colors.en
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.titleKäytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906103096
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoverkkokauppa
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.subject.ysokäyttöliittymät


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot