"Kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä" : 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Työrauhan puute aiheuttaa kovasti harmia kouluissa. Työrauhaa ja työrauhahäiriöitä on tutkittu Suomessa pääsääntöisesti opettajan näkökulmasta. Työrauha koskettaa myös oppilaita, joten heidän näkemyksiään on syytä selvittää.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä työrauha alakouluikäisten oppilaiden mielestä on ja mitä merkitystä nämä oppilaat kokevat työrauhalla olevan. Lisäksi selvitettiin, miten erilaiset vuorovaikutustilanteet luokassa ovat yhteydessä työrauhaan. Tutkimus toteutettiin laadullisen ja hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti pedagogisen toiminnan teorian viitekehykseen perustuen. Aineisto hankittiin eläytymismenetelmällä. Tutkimukseen osallistui yhden pohjoissuomalaisen alakoulun 5. ja 6. luokan oppilaat, joita oli yhteensä 55. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä.
Oppilaiden näkökulmasta työrauha on yhteydessä siihen, kuinka paljon luokassa on ääntä ja liikettä. Oppilaat liittivät työrauhan luokan ilmapiiriin ja keskittymiseen, joka puolestaan mahdollisti oppimisen. Tulosten mukaan työrauhan taustatekijöitä olivat oppilaat, opettajat, opetus sekä oppiaine. Eläytymistarinoiden sisältämien vuorovaikutustilanteiden tarkastelussa paljastui, että opettajan ja oppilaiden välisen vuorovaikutuksen lisäksi myös oppilaiden keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkitystä työrauhaan. Työrauhalla kuvattiin olevan merkitystä silloinkin, kun oppilas ei itse osallistu aktiivisesti luokan vuorovaikutukseen.
Tämän tutkimuksen tulokset kertovat yhden koulun oppilaskulttuurista, mutta tulosten anti voidaan nähdä laajemmin. Oppilaiden osallisuuden lisääminen, vuorovaikutustaitojen kehittäminen ja käyttäytymisen opettaminen ovat keinoja, joilla työrauhaa voidaan parantaa.
...
Alternative title
5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhastaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29624]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla
Kärävä, Kati (2012)Tutkimuksessa selvitettiin 5. luokan oppilaiden näkemyksiä musiikin tuntien työrauhasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista oppilaiden mielestä on hyvä ja huono työrauha musiikin tunneilla ja millaiset ... -
Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
Marttinen, Merja (2018)Marttinen, Merja. 2018. Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen ja psykologian laitos. 46 ... -
ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna
Kykkänen, Laura; Mäkelä, Liisi (2019)ADHD-oireet voivat asettaa haasteita sekä oppilaan koulutyöskentelylle että luokkien työrauhalle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset luokan työrauhasta muiden ... -
Työrauhahäiriöt neljännen luokan oppilaiden kokemina
Kinnunen, Eeva-Liisa (2008) -
Alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta
Koponen, Auli (2017)Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja ...