Pneumatic controller prototype and haptic feedback
Tämän pro gradu -tutkielman keskeisenä aiheena on ihmisen ja tietokoneen välinen vuorovaikutus ja sen edistäminen. Tutkimuksella pyritään vastaamaan kysymykseen, voidaanko pneumatiikkaa eli paineilmaa hyödyntävällä ohjaimella kuvata virtuaalisten esineiden lujuutta paremmin kuin yleisemmin käytetyllä värinäpalautteella. Tätä yksityiskohtaa on tutkittu toistaiseksi vähän, joten on mielenkiintoista selvittää, voisiko uusi teknologia parantaa vuorovaikutuksen immersiota ja käytettävyyttä. Tutkimus perustuu aiemmin tehtyyn tutkimukseen haptisten ohjainten käytöstä pelitarkoituksissa ja pneumatiikan hyödyntämisestä erilaisissa ohjaimissa. Tutkimus on toteutettu luomalla prototyyppi pneumatiikkaa hyödyntävästä ohjaimesta. Prototyypin toimintaa verrataan olemassa olevaan HTC vive -ohjaimeen ja molempien ohjainten soveltuvuutta virtuaalisten esineiden lujuuden kuvaamiseen. Tutkimustulokset osoittivat, että pneumatiikkaa on mahdollista hyödyntää ohjaimissa ja että sitä hyödyntäen on mahdollista kuvata lujuutta luonnollisemmin kuin värinäpalautetta hyödyntäen. Tutkimus on alkuvaiheessa ja erilaisia käyttötarkoituksia on testattava ja tutkittava vielä jatkossa, jotta voidaan varmistaa pneumaattisten haptisten ohjainten tarpeellisuus. Tuloksia voi hyödyntää pneumaattisia ohjaimia käsittelevissä jatkotutkimuksissa. Lisäksi tutkimus tarjoaa hyvän pohjan prototyypin kehitykselle ja hyödyntämiselle.
...
The main themes in this master’s thesis are human computer interaction (HCI) and development of the HCI. The question this research tries to answer is, whether it is possible to portray the rigidness of virtual objects by exploiting pneumatics (pressurized air) better than by means of the more common vibrotactile feedback technology. So far, there has been little research on this matter, so it is interesting to find out if the new technology could improve the sense of immersion and the usability of HCI in virtual reality applications. This research is based on previous research on haptic controllers in the video game scene and exploitation of pneumatics in the controllers. A new prototype pneumatic controller is realised and compared with the existing HTC vive controller. Both controllers are tested on suitability of portraying the rigidness of virtual objects. The results showed that it is possible
to exploit pneumatics in controllers, and that the prototype’s feedback is more natural for portraying the rigidness of objects than vibrotactile feedback controllers. The research is in its beginning phase and different uses have to be tested and researched further to ensure the necessity of pneumatic haptic controllers. The results can be useful in pneumatic controller research. This research also provides a good basis for development and use of the presented prototype.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Virtual reality acceptance and commitment therapy intervention for social and public speaking anxiety : A randomized controlled trial
Gorinelli, Simone; Gallego, Ana; Lappalainen, Päivi; Lappalainen, Raimo (Elsevier BV, 2023)Virtual reality (VR) offers new and flexible ways to provide psychological interventions. The aim of this study was to develop and investigate the effectiveness of a VR intervention based on acceptance and commitment therapy ... -
The Effectiveness of Therapeutic Exercise Interventions With Virtual Reality on Balance and Walking Among Persons With Chronic Stroke : Systematic Review, Meta-Analysis, and Meta-Regression of Randomized Controlled Trials
Krohn, Maria; Rintala, Aki; Immonen, Jaakko; Sjögren, Tuulikki (JMIR Publications, 2024)Background: Well-targeted balance, walking, and weight-shift training can improve balance capabilities in the chronic phase of stroke. There is an urgent need for a long-term approach to rehabilitation that extends beyond ... -
How to get things done in social virtual reality : A study of team cohesion in social virtual reality–enabled teams
Torro, Osku; Holopainen, Jani; Jalo, Henri; Pirkkalainen, Henri; Lähtevänoja, Antti (University of Hawaii at Manoa, 2022)Social virtual reality (SVR) enables teams to operate in a virtual environment that simulates and enhances real-world interactions. However, there is an absence of empirical analysis of how SVR can affect the performance ... -
Design principles of virtual reality learning environments : virtual training of flight crew
Lyytinen, Jere (2020)Tämä suunnittelutieteellinen tutkimustyö keskittyy virtuaalitodellisuusteknologiaan ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Tämä tutkimustyö kiteyttää virtuaalitodellisuusteknologian konseptin ja ominaisuudet sekä esittelee ... -
Children´s agency in the virtual reality
Kamunen, Olli (2022)Tänä päivänä erilaiset teknologiset laitteet ja sovellukset, kuten tietokoneet, tabletit, 3D- tulostus, sekä lisätty- ja virtuaalitodellisuus alkavat olemaan osa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen oppimisympäristöä. Vi ...