dc.contributor.advisor | Nieminen, Paavo | |
dc.contributor.advisor | Kettunen, Lauri | |
dc.contributor.author | Lobski, Artturi | |
dc.date.accessioned | 2019-06-06T09:14:04Z | |
dc.date.available | 2019-06-06T09:14:04Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64402 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman keskeisenä aiheena on ihmisen ja tietokoneen välinen vuorovaikutus ja sen edistäminen. Tutkimuksella pyritään vastaamaan kysymykseen, voidaanko pneumatiikkaa eli paineilmaa hyödyntävällä ohjaimella kuvata virtuaalisten esineiden lujuutta paremmin kuin yleisemmin käytetyllä värinäpalautteella. Tätä yksityiskohtaa on tutkittu toistaiseksi vähän, joten on mielenkiintoista selvittää, voisiko uusi teknologia parantaa vuorovaikutuksen immersiota ja käytettävyyttä. Tutkimus perustuu aiemmin tehtyyn tutkimukseen haptisten ohjainten käytöstä pelitarkoituksissa ja pneumatiikan hyödyntämisestä erilaisissa ohjaimissa. Tutkimus on toteutettu luomalla prototyyppi pneumatiikkaa hyödyntävästä ohjaimesta. Prototyypin toimintaa verrataan olemassa olevaan HTC vive -ohjaimeen ja molempien ohjainten soveltuvuutta virtuaalisten esineiden lujuuden kuvaamiseen. Tutkimustulokset osoittivat, että pneumatiikkaa on mahdollista hyödyntää ohjaimissa ja että sitä hyödyntäen on mahdollista kuvata lujuutta luonnollisemmin kuin värinäpalautetta hyödyntäen. Tutkimus on alkuvaiheessa ja erilaisia käyttötarkoituksia on testattava ja tutkittava vielä jatkossa, jotta voidaan varmistaa pneumaattisten haptisten ohjainten tarpeellisuus. Tuloksia voi hyödyntää pneumaattisia ohjaimia käsittelevissä jatkotutkimuksissa. Lisäksi tutkimus tarjoaa hyvän pohjan prototyypin kehitykselle ja hyödyntämiselle. | fi |
dc.description.abstract | The main themes in this master’s thesis are human computer interaction (HCI) and development of the HCI. The question this research tries to answer is, whether it is possible to portray the rigidness of virtual objects by exploiting pneumatics (pressurized air) better than by means of the more common vibrotactile feedback technology. So far, there has been little research on this matter, so it is interesting to find out if the new technology could improve the sense of immersion and the usability of HCI in virtual reality applications. This research is based on previous research on haptic controllers in the video game scene and exploitation of pneumatics in the controllers. A new prototype pneumatic controller is realised and compared with the existing HTC vive controller. Both controllers are tested on suitability of portraying the rigidness of virtual objects. The results showed that it is possible
to exploit pneumatics in controllers, and that the prototype’s feedback is more natural for portraying the rigidness of objects than vibrotactile feedback controllers. The research is in its beginning phase and different uses have to be tested and researched further to ensure the necessity of pneumatic haptic controllers. The results can be useful in pneumatic controller research. This research also provides a good basis for development and use of the presented prototype. | en |
dc.format.extent | 42 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Pneumatic controller prototype and haptic feedback | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906063020 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | pneumatiikka | |
dc.subject.yso | ohjaimet | |
dc.subject.yso | virtuaalitodellisuus | |
dc.subject.yso | pneumatics | |
dc.subject.yso | drivers (technical objects) | |
dc.subject.yso | virtual reality | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |