University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Pneumatic controller prototype and haptic feedback

Thumbnail
View/Open
608.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lobski, Artturi
Date
2019
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu -tutkielman keskeisenä aiheena on ihmisen ja tietokoneen välinen vuorovaikutus ja sen edistäminen. Tutkimuksella pyritään vastaamaan kysymykseen, voidaanko pneumatiikkaa eli paineilmaa hyödyntävällä ohjaimella kuvata virtuaalisten esineiden lujuutta paremmin kuin yleisemmin käytetyllä värinäpalautteella. Tätä yksityiskohtaa on tutkittu toistaiseksi vähän, joten on mielenkiintoista selvittää, voisiko uusi teknologia parantaa vuorovaikutuksen immersiota ja käytettävyyttä. Tutkimus perustuu aiemmin tehtyyn tutkimukseen haptisten ohjainten käytöstä pelitarkoituksissa ja pneumatiikan hyödyntämisestä erilaisissa ohjaimissa. Tutkimus on toteutettu luomalla prototyyppi pneumatiikkaa hyödyntävästä ohjaimesta. Prototyypin toimintaa verrataan olemassa olevaan HTC vive -ohjaimeen ja molempien ohjainten soveltuvuutta virtuaalisten esineiden lujuuden kuvaamiseen. Tutkimustulokset osoittivat, että pneumatiikkaa on mahdollista hyödyntää ohjaimissa ja että sitä hyödyntäen on mahdollista kuvata lujuutta luonnollisemmin kuin värinäpalautetta hyödyntäen. Tutkimus on alkuvaiheessa ja erilaisia käyttötarkoituksia on testattava ja tutkittava vielä jatkossa, jotta voidaan varmistaa pneumaattisten haptisten ohjainten tarpeellisuus. Tuloksia voi hyödyntää pneumaattisia ohjaimia käsittelevissä jatkotutkimuksissa. Lisäksi tutkimus tarjoaa hyvän pohjan prototyypin kehitykselle ja hyödyntämiselle. ...
 
The main themes in this master’s thesis are human computer interaction (HCI) and development of the HCI. The question this research tries to answer is, whether it is possible to portray the rigidness of virtual objects by exploiting pneumatics (pressurized air) better than by means of the more common vibrotactile feedback technology. So far, there has been little research on this matter, so it is interesting to find out if the new technology could improve the sense of immersion and the usability of HCI in virtual reality applications. This research is based on previous research on haptic controllers in the video game scene and exploitation of pneumatics in the controllers. A new prototype pneumatic controller is realised and compared with the existing HTC vive controller. Both controllers are tested on suitability of portraying the rigidness of virtual objects. The results showed that it is possible to exploit pneumatics in controllers, and that the prototype’s feedback is more natural for portraying the rigidness of objects than vibrotactile feedback controllers. The research is in its beginning phase and different uses have to be tested and researched further to ensure the necessity of pneumatic haptic controllers. The results can be useful in pneumatic controller research. This research also provides a good basis for development and use of the presented prototype. ...
 
Keywords
pneumatiikka ohjaimet virtuaalitodellisuus pneumatics drivers (technical objects) virtual reality
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906063020

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The Use of Virtual Reality as a Potential Restorative Environment in School During Recess 

    Lähtevänoja, Antti; Holopainen, Jani; Mattila, Osmo; Parvinen, Petri (Springer, 2020)
    Previous research has found out that simulated, Virtual Reality (VR)-based forests can bring equal or even higher restorative effects than real forests. In this study, a Virtual Reality (VR)-based forest was created in ...
  • Design principles of virtual reality learning environments : virtual training of flight crew 

    Lyytinen, Jere (2020)
    Tämä suunnittelutieteellinen tutkimustyö keskittyy virtuaalitodellisuusteknologiaan ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Tämä tutkimustyö kiteyttää virtuaalitodellisuusteknologian konseptin ja ominaisuudet sekä esittelee ...
  • Optical measurement of virtual reality headset performance 

    Kapanen, Sakari (2018)
    Virtuaalitodellisuussilmikoiden päänseurantajärjestelmän suorituskyvyn mittaamista varten kehitettiin mittausmenetelmä ja sulautettu kameramoduuli. Kyse on päästä päähän mittauksesta (engl. end-to-end measurement), jossa ...
  • Problem Space Identification for Developing Virtual Reality Learning Environments 

    Lähtevänoja, Antti; Holopainen, Jani; Mattila, Osmo; Pöyry, Essi; Tuunanen, Tuure; Parvinen, Petri (University of Hawai'i at Manoa, 2021)
  • Applying Affordances Scale as a Design Method : Case Virtual Reality Course Design 

    Holopainen, Jani; Lähtevänoja, Antti; Sandström, Niclas; Nevgi, Anne; Mattila, Osmo; Pöyry, Essi; Parvinen, Petri (University of Hawai'i at Manoa, 2021)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre