dc.contributor.advisor | Nieminen, Paavo | |
dc.contributor.advisor | Rossi, Tuomo | |
dc.contributor.author | Paananen, Ilari | |
dc.date.accessioned | 2019-06-06T08:55:37Z | |
dc.date.available | 2019-06-06T08:55:37Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64400 | |
dc.description.abstract | Planeettojen renderöintiä hyödynnetään mm. viihdeteollisuudessa, avaruustutkimuksessa ja erilaisissa visualisoinneissa. Jotkut sovelluskohteet vaativat renderöinniltä reaaliaikaisuutta. Monesti planeettaa mallinnettaessa hyödynnetään olemassa olevia datajoukkoja, kuten satelliittien avulla Maasta saatuja korkeus- ja värikarttoja. Toisinaan kuitenkin halutaan renderöidä kuvitteellinen planeetta, josta ei entuudestaan ole olemassa dataa. Tällöin planetaarisen maaston renderöintiin tarvittavat datajoukot tulee luoda esimerkiksi proseduraalisesti. Koko planeetan kattava yksitoiskohtainen maasto vaatii valtavat määrät dataa, joten maastosta haluttaisiin generoida ja pitää tallessa vain sen verran kuin kulloinkin on tarpeen. Myös suuret etäisyydet aiheuttavat omat haasteensa planetaarisen mittakaavan renderöintiin. Tässä tutkielmassa taustoitetaan reaaliaikaista planeettarenderöintiä, esitellään joitain planetaarisen maaston generointiin soveltuvia menetelmiä, sekä kuvaillaan suuresta mittakaavasta aiheutuvia ongelmia ja niiden ratkaisuja. Lisäksi esitetään kolme, hieman toisistaan poikkeavaa planetaarisen maaston reaaliaikaiseen renderöintiin suunnattua menetelmää, jotka kehitettiin osana tätä tutkimusta. | fi |
dc.description.abstract | Planet rendering is used in, for example, the entertainment industry, space research, and different kinds of visualisations. Some applications require that the rendering happens in real-time. Often, to model a planet, preexisting datasets, such as height and color maps of Earth collected by satellites, are used. However, sometimes the planet to be rendered is a fictive one without any preexisting data. This is when the datasets needed to render the planetary terrain have to be created, for example, procedurally. Highly detailed terrain, that covers the whole planet, requires a huge amount of data. That's why it would be preferable to generate and store only as much terrain as is necessary at given time. Also, great distances innate to planetary scale rendering bring challenges of their own. In this thesis we give some background to realtime planet rendering, explain a few methods applicable to planetary terrain generation, and describe problems arising from the huge distances and show some solutions to those. In addition, we present three slightly differing methods designed for real-time planetary terrain rendering that were developed as part of this research. | en |
dc.format.extent | 70 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | renderöinti | |
dc.subject.other | reaaliaikainen | |
dc.subject.other | proseduraalinen | |
dc.subject.other | generointi | |
dc.title | Planetaarisen mittakaavan maaston generointi ja reaaliaikainen renderöinti | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906063018 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | tietokonegrafiikka | |
dc.subject.yso | planeetat | |
dc.subject.yso | visualisointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |