Vahvistettu oppiminen ja sen sovellukset
Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutustutaan vahvistettuun oppimiseen, joka on koneoppimisen menetelmä. Tavoite on käydä läpi koneoppimisen ja syväoppimisen menetelmiä ja verrata vahvistettua oppimista näihin. Vahvistetussa oppimisessa tutustutaan eri menetelmiin oppia ympäristöiltä ja lopuksi tutustutaan muutamiin vahvistetun oppimisen sovelluksiin. Lopussa todetaan vahvistetun oppimisen olevan hyödyllinen menetelmä ongelmiin, joissa agentti voi oppia ympäristön palautteen avulla. In this literature review the topic of reinforcement learning, which is a method of machine learning, will be introduced. The goal is to understand machine learning and deep learning methods and compare them to reinforcement learning methods. Reinforcement learning methods will be explored along a couple of real life applications. The conclusion is that reinforcement learning is a good method for problems, in which an agent can learn from the environment's feedback.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
AlphaZero shakkikoneena
Pitkänen, Jonni (2019)DeepMindin koneoppiva go:ta, shogia ja shakkia pelaava AlphaZero yllätti shakkimaailman vuoden 2017 lopussa omalaatuisella ihmisläheisellä pelityylillään ja kiistattomalla tehokkuudellaan. Tässä tutkielmassa haluttiin ... -
Predicting aircraft arrival times with machine learning
Kiesiläinen, Jarno (2020)Tässä Pro Gradu -tutkielmassa tutkitaan lentokoneiden matka- ajan ennustamista lentodatan, lentosuunnitelmien, säädatan ja koneoppimisen avulla. -
Koneoppimistyökalujen toimintaperiaatteet
Lappalainen, Markus (2023)Koneoppimisalgoritmit ja neuroverkot ovat nykyään osa jokapäiväistä elämäämme, ja niiden tuoma kehitys on mullistanut yhteiskunnan montaa osa-aluetta. Nopean kehityksen vuoksi asiaan perehtymätön henkilö tuskin yleensä ... -
Tracking a rat in an open field experiment with a deep learning-based model
Kantola, Lauri (2021)New artificial neural network methods have changed the way animals are tracked in neuroscience and psychology experiments. The purpose of this thesis is to test the state-of-the-art method of animal tracking DeepLabCut and ... -
Oppiva tekoäly moderneissa videopeleissä
Hautaoja, Toni (2019)Tässä tutkimuksessa käsitellään videopeleissä olevia tekoälyhahmoja ja niiden simuloitua oppimista, tähän liittyviä toteutustapoja, käsitteitä sekä videopeleissä hyödynnettävää koneoppimista. Työn tavoitteena on avata näitä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.