Positive psychology in teaching and learning English as a foreign language : a review of scholarly articles
Kahden viime vuosikymmenen aikana positiivisen psykologian teorioiden kayttö on laajentunut koulutuksen alalle. Viime vuosina positiivista psykologiaa on alettu soveltaa myos vieraiden kielten opetuksen ja oppimisen tutkimuksessa. Positiivista psykologiaa pidetään usein psykologian osa-alueena, joka tutkii subjektiivisia, positiivisia kokemuksia, myonteisia, yksilollisiäluonteenpiirteitäja positiivisia instituutioita (Seligman ja Csikszentmihalyi 2000) tai yksilön optimaalista toimintaa (Sheldon ym. 2011).
Subjektiivinen hyvinvointi (SWB) ja psykologinen hyvinvointi (PWB) ovat kaksi tärkeää positiivisen psykologian osa-aluetta. Viime vuosina opiskelijoiden hyvinvointi on tullut yhätärkeämmäksi kysymykseksi vieraiden kielten opetuksessa. Samaan aikaan englannin kieli on vahvistanut asemaansa maailmanlaajuisena ja kansainvälisena kielena. Silti positiivisen psykologian mahdollisesta käytöstä ja soveltamisesta englannin kielen opetuksessa ja oppimisessa on verrattain vähän tietoa.
Tässä tutkimuksessa käytetään kriittisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää (critical review) työkaluna, jonka avulla tutkitaan vertaisarvioituja, akateemisia artikkeleita, jotka liittyvät sekäpositiiviseen psykologiaan ettäenglannin kielen opetukseen ja oppimiseen vieraana kielenä. Artikkelit on julkaistu aikavälilla 2008–2018. Tutkimus sisältää seuraavat kriittisen kirjallisuuskatsauksen tutkimusvaiheet: systemaattinen tutkimusmateriaalin etsintä, julkaisujen kartoitus, vertaisarvioitujen artikkelien luokittelu sekä aiheen kannalta olennaisten artikkelien analysointi.
Johtopäätöksenä on, että positiivisen psykologian soveltaminen englannin kielen opettamisen ja oppimisen tutkimuksessa on viimeaikainen ilmio. Suurin osa vertaisarvioidusta tutkimuksesta on toteutettu kuluvan vuosikymmenen aikana, ja tutkimukset keskittyvät pääasiassa kieliahdistukseen, mielihyvään ja myönteisiin tunteisiin. Positiivinen psykologia käsitetään vertaisarvioidussa kirjallisuudessa pääasiassa välillisesti, vaikutuksena kieltenopetuksen ja kielen oppimisen tutkimukseen. Positiivisen psykologian vaikutus ilmenee suuntautumisena aiempaa enemmän vieraan kielen oppimiseen liittyvien myönteisten tunnetilojen ja kokemusten tutkimiseen. Lisää tutkimusta tarvitaan kuitenkin siita kuinka positiivisen psykologian teorioita voidaan soveltaa englannin kielen opetuksessa ja oppimisessa ja kuinka merkityksellisiä ja myönteisiä opetus- ja oppimiskokemuksia voidaan lisätä kaytännön opetustyössä.
...
Positive psychology has developed and increased its influence beyound the field of psychology during the last two decades. It has expanded into education, and more recently into the research of foreign language teaching and learning. Positive psychology is often understood as a sub-area of psychology, which studies positive subjective experiences, positive individual traits, and positive institutions (Seligman and Csikszentmihalyi 2000) or optimal functioning of individuals (Sheldon et al. 2011).
Subjective well-being (SWB) and psychological well-being (PWB) are two important constructs of well-being in positive psychology. In the recent years, well-being of students has become an increasingly important issue in foreign language education. Meanwhile, English language has strengthened its special position as a global and international language.
However, little is understood about the many, possible ways how positive psychology might be applied in teaching and learning English as a foreign language (EFL). This study uses the method of a critical review as a tool in order to research how the connection between positive psychology and teaching and learning English as a foreign language has been presented in the previous body of peer-reviewed, academic articles on the timescale of 2008- 2018.
The critical review includes a systematic search process of data material, mapping of publication journals, demonstration of the quantity and categories of literature, and analysis of the articles considered as most relevant to the topic.
As a conclusion, the application of positive psychology in teaching and learning of English as a foreign language is a recent phenomenon. Most of the research has been conducted during the current decade and they focus principally on the issues concerning foreign language anxiety (FLA), foreign language enjoyment (FLE) and positive emotions. The connection between positive psychology and teaching and learning English as a foreign language is most often considered as an influence or impact on the fields of second or foreign language acquisition in order to focus the research more on positive emotions or experiences. More research and knowledge is needed on the topic of meaningful and positive teaching and learning experiences in relation to English as a foreign language and how the theories of positive psychology can be applied in practice.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The dynamics of foreign versus second language development in Finnish writing
Tilma, Corinne (University of Jyväskylä, 2014) -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
Hakkarainen, Tiina (2011)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti ...