Show simple item record

dc.contributor.advisorAbrahamsson, Pekka
dc.contributor.authorPeltola, Jarno
dc.date.accessioned2019-06-05T11:22:02Z
dc.date.available2019-06-05T11:22:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64362
dc.description.abstractTämä tutkimus tarkastelee raviurheilun nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Raviurheilua leimaa vanhakantaisuus ja harrastajien ikärakenne on korkea. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa keinoja ratkaista raviurheilun ongelmia liittyen yleisön ikärakenteeseen ja yleisömääriin sekä raviratojen pieneen käyttöasteeseen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksen sekä kirjallisuuskatsauksen metodein. Tutkimuksen tuloksena syntyi ravirata palvelualustana -konsepti, joka on käytännössä uusi liiketoimintasuunnitelma raviradoille. Konseptiin on käytetty inspiraationa vastaavaa kaupallista stadion palvelualustana -konseptia ja se pohjautuu kaikki palveluna -ajatusmalliin. Ravirata palvelualustana -konseptin perustana on imagon uudelleen rakentaminen, joka toteutetaan digitaalisten palveluinnovaatioiden ja nykyisten digitaalisten palveluiden (kuten verkkosivut) päivittämisen avulla. Imagon uudelleen rakentamisen jälkeen, on syytä etsiä sidosryhmiä ja yhteistyökumppaneita, joiden kanssa tapahtumia voidaan järjestää ja tällä tavoin nostaa raviratojen käyttöas-tetta. Sidosryhmät hyötyvät yhteistyöstä paitsi raviradan infrastruktuurista myös kuluttajien luomasta datasta, jota sidosryhmät voivat käyttää markkinoinnissaan. Kolmas vaihe ravirata palvelualustana konseptissa on markkinointistrategian luominen. Tässä vaiheessa raviratojen kannattaa panostaa voimakkaasti sosiaalisten medioiden markkinointiin sekä yhteistyöhön sosiaalisten medioiden vaikuttajien ja muiden julkisuuden henkilöiden kanssa. Neljäs ja viimeinen vaihe on erilaisten asiakasryhmien houkutteleminen raviradoille. Neljännessä vaiheessa ravirata tulee digitalisoida, jonka avulla saadaan kerättyä käyttäjien luomaa dataa sidosryhmien (ja raviratojen) hyödyksi.fi
dc.description.abstractThis thesis examines current state and the future of harness racing in Finland. Harness racing is stamped as old-fashioned sport, and the age structure of harness racing enthusiasts is high. The goal of this research is to identify ways to resolve the problems within harness racing, those are high age structure and low attendances, and the low level of usage in harness racing tracks. This thesis is implemented using literature review and case-study research methods. The-sis results a harness racing track as a service platform -concept which is practically a new business plan for harness racing tracks. Concept is inspired by similar commercial concept, stadium as a platform, and it is based on everything as a service model. Harness racing track as a service platform -concept underlies on restructuring the image of harness racing, which is done by creating digital service innovations and updating current digital services (such as websites). After restructuring the image, harness racing tracks should look for new stakeholders and affiliates to co-organize events with and thus rise the level of usage. Stakeholders gain benefit from this arrangement by gaining the usage of infrastructure as and user-generated data which is gathered from consumers that stakeholders can use for their own marketing campaigns. Third phase of harness racing track as a service platform -concept is creating marketing strategy. In this phase, study suggests that harness racing tracks should invest heavily on social media marketing campaigns and co-operation with social media influencers and other public figures. Fourth and final phase is to lure different demographic groups to harness racing tracks. In this phase harness racing track must be digitized so user-generated data can be gathered for stakeholders (and harness racing tracks) benefit.en
dc.format.extent63
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherDigitaalinen palveluinnovaatio
dc.subject.otherDigitaalinen palvelumuotoilu
dc.subject.otherKaikki palveluna
dc.titleRavirata palvelualustana : case Vermo
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201906052977
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysopalvelumuotoilu
dc.subject.ysoraviurheilu
dc.subject.ysoraviradat
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysopalvelut
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record