University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Populaation ominaispiirteiden huomioiminen digitaalisia elementtejä sisältävien palveluiden palvelumuotoilumenetelmissä

Thumbnail
View/Open
386.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Haapaniemi, Karri
Date
2019
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Palveluiden osuus markkinoilla kasvaa jatkuvasti. Palvelumuotoilu toimii työkaluna nykyaikaisten palveluiden suunnittelussa, sillä se vastaa suunnittelun uusiin haasteisiin, kuten teknologian vaikutukseen ja sen tehokkaaseen hyödyntämiseen palveluissa. Vaikka populaatiokohtaisten erojen vaikutus palveluille asetettaviin vaatimuksiin on noussut esiin tutkimuksessa, ei niitä kuitenkaan tarkastella palvelumuotoilun menetelmissä. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä tekijöitä teknologian huomioivat palvelumuotoilumenetelmät ottavat huomioon palvelun vaatimusmäärittelyssä, ja miten populaation ominaispiirteiden huomioiminen muuttaisi suunnittelussa esiin tulevia vaatimuksia ja odotuksia, joita palvelulle asetetaan. Tutkimus suoritetaan kirjallisuuskatsauksena, jossa ensin selvitetään, mitä palvelumuotoilulla tarkoitetaan ja millaisia menetelmiä palvelumuotoilussa hyödynnetään. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, miten kulttuuritausta vaikuttaa asiakaskokemukseen ja palveluille asetettaviin vaatimuksiin, ja miten suunnittelussa huomioitavat tekijät muuttuvat, kun vaatimusmäärittelyssä huomioidaan asiakkaan kulttuuritausta. Tutkielmassa vertaillaan kahden design science-tutkimusmetodologian mukaisesti suunnitellun palvelumuotoilumenetelmän ja population targeted requirements acquisition -teorian huomioimia tekijöitä tulosten saamiseksi. Tulosten perusteella kulttuuritaustan huomioiminen tuottaa syvällisempää ymmärrystä palvelulle asetettavista vaatimuksista ja odotuksista tietyllä kulttuurialueella ja tuo siten selkeän lisän nykyisiin palvelumuotoilun menetelmiin. ...
 
The market share of services increases continuously and service design answers to new challenges in design of services such as the effect and efficiency of technology. Even though the effect of populational differences to requirements and expectations set on services has emerged in studies, those are not addressed in service design methods. The aim of this thesis is to investigate, which factors are acknowledged by technology-based service design methods and how taking populations characteristics into account in those methods would chance the emerging requirements and expectations during the design. This study is conducted as a literature review, in which the following will be investigated: what does the term service design mean, what type of methods are used in service design, how cultural background affects customer experience and expectations set on a service, and how the factors acknowledged in the design process vary, when cultural background is taken into account during requirements acquisition. In this thesis two methods, that were created following design science research methodology, will be compared against population targeted requirements acquisition theory, that acknowledges the role of cultural background during requirements acquisition, based on the factors considered during the design process in order to achieve the goal of this study. Based on the results taking cultural background into account during design produces a deeper understanding of the expectations and requirements set on a service in a specific cultural area and would therefore bring a clear addition to the current service design methods. ...
 
Keywords
palvelumuotoilumenetelmä MINDS SD4VN PTRA palvelumuotoilu palvelut asiakaskokemus vaatimusmäärittelyt populaatiot sähköiset palvelut
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909274278

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4034]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Modular Service Design of Information Technology-Enabled Services 

    Tuunanen, Tuure; Salo, Markus; Li, Feng (SAGE Publications, 2022)
    The literature has proposed ways to modularize information-technology-enabled services (ITeS) with limited success. We argue that applying design principles (DPs) can address this gap and revitalize the service modularization ...
  • Asiakasarvon muodostuminen digitaalisessa transformaatiossa : asiakkaiden kokemuksia palveluiden digitalisoinnista 

    Schüler, Milka (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennytään yritysten toteuttamaan digitaalisen transformaatioon asiakkaan kokeman arvon muodostumisen näkökulmasta. Yhden yrityksen digitaalisen transformaation ulottuvuuden voidaan nähdä ...
  • Kustannus-hyötyanalyysin mallit julkishallinnon sähköisten palveluiden arvioimisessa : case Envibase 

    Rintamäki, Tiina (2015)
    Julkishallinto tarjoaa avointa dataa kansalaisten sekä muiden toimijoiden hyödynnettäväksi. Tietovarojen parempi hyödyntäminen ja uudet toimintamuodot ja – tavat tiedon hankinnassa ja käsittelyssä muovaavat julkishallinnonkin ...
  • Mapping the customer journey through experiences : a Finnish case company study 

    Nolvi, Marianna (2018)
    Asiakkaan palvelupolun kartoittaminen on vuosien saatossa kasvattanut nopeasti suosiotaan kuluttajien sekä kulutuskäyttäytymisen tutkimuksen menetelmänä, joka tarkastelee ilmiötä tuorein ja innovatiivisin metodein. ...
  • How Are Negative Customer Experiences Formed? A Qualitative Study of Customers’ Online Shopping Journeys 

    Kemppainen, Tiina; Frank, Lauri (Springer, 2019)
    This study investigates how negative customer experiences are formed during customers’ online shopping journeys. A qualitative, in-depth dataset collected from 34 participants was employed to identify negatively perceived ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre