Digitaalisten palveluiden suunnittelu diginatiiveille
1900-luvun loppupuolella alkanut digitaalinen mullistus on luonut diginatiivien sukupolven, joka on kasvanut modernin teknologian parissa. Teknologian käyttö on ollut heille tuttua jo nuoruuden kehitysvaiheessa, mikä tieteellisen näkemyksen mukaan on vaikuttanut heidän ominaisuuksiinsa. Tunnusomaista kyseiselle sukupolvelle on hyvät teknologiataidot, monitasoinen ajattelumalli ja nopea tiedon omaksuminen. Tämä tutkielma pyrki kirjallisuuskatsauksen avulla tarkastelemaan keitä diginatiivit ovat, mitkä heidän ominaisuutensa ovat ja miten heille voidaan suunnitella palveluita. Teknologian käyttö on määritelmän keskiössä, joten tarkastelun alle valikoitui myös heidän yksilölliset käyttötottumuksensa ja -ominaisuutensa. Tutkimus pyrki muodostamaan näistä käyttötottumuksista diginatiivien käytön vaatimuksia, jotka tulisi ottaa huomioon diginatiiveille suunnatuissa palveluissa. Lopuksi tarkastellaan niitä vaatimuksia ja erityispiirteitä, jotka on huomioitava, kun kehitetään digitaalisia palveluita diginatiiveille. Kirjallisuuskatsauksen johtopäätöksenä on, että diginatiiveille tyypilliset piirteet eroavat heidän vastaparinsa, digisiirtolaisten, ominaisuuksista. Nämä erovaisuudet vaikuttavat sekä heidän digitalisten palveluiden käyttötapoihinsa että käyttötarkoituksiinsa. Palveluiden suunnittelussa diginatiiveille toimii hyvin digitaalisen palvelumuotoilun kehitysmallin soveltaminen. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää kattavaan vaatimusmärittelyyn ja käyttäjän sisällyttämiseen kehitysprosessiin.
...
The digital revolution that started in the late 20th century has sparked the emergence of a generation that has grown up in close interaction with technol-ogy, known as the digital natives. This generation has become familiar with using technology from an early age, which according to a scientific view, has affected their qualities. Among these qualities are highlighted their advanced technological skills, multi-levelled thought processes and quick information processing skills. This thesis attempted, through the methods of a literacy review to establish who the digital natives are, what are their qualities and how to develop digital services for their use. Digital natives’ use of technology is at the essence of the concept, thus justifying the inclusion of their unique user behaviour and preferences into this thesis. From the aforementioned characteristics, this thesis aimed to compile elements that act as prerequisites and de-mands for the development of digital services for the digital natives. The thesis concludes by examining how the needs of the digital natives can be considered in the development of digital services. The results of this thesis indicate that digital natives do actually possess qualities that differ greatly from their counterpart, the digital immigrant. These differences in their qualities affect how digital natives use technology and the purpose of their use. The digital service design development model has proven to be functional in developing digital services to digital natives. In development, special attention should be given to conducting a thorough requirements specification and including the end user into the development process.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ikäihmiset ja palvelujen digitalisaatio
Viitanen, Emma (2023)Julkisten ja yksityisten lähipalveluiden karsiutuessa palveluissa asioiminen on siirtynyt digitaalisiksi internetiin. Se tuottaa ongelmia etenkin ikäihmisille, jotka tilastojen mukaan käyttävät verkkopalveluja vähemmän ... -
Populaation ominaispiirteiden huomioiminen digitaalisia elementtejä sisältävien palveluiden palvelumuotoilumenetelmissä
Haapaniemi, Karri (2019)Palveluiden osuus markkinoilla kasvaa jatkuvasti. Palvelumuotoilu toimii työkaluna nykyaikaisten palveluiden suunnittelussa, sillä se vastaa suunnittelun uusiin haasteisiin, kuten teknologian vaikutukseen ja sen tehokkaaseen ... -
Dualities of digital services : everyday digital services as positive and negative contributors to customer well-being
Kemppainen, Tiina; Paananen, Tiina Elina (Emerald, 2024)Purpose This study examines the dualities of digital services – that is, how customers’ favorite everyday digital services can positively and negatively contribute to their well-being. Thus, the study describes the meanings ... -
Julkisen hallinnon digitaaliset palvelut : kansalaisten palveluiden käyttöön vaikuttavat tekijät
Laukkanen, Laura (2024)Digitaalisten palveluiden kiihtynyt kasvu julkisen hallinnon puolella viime vuosien aikana on yksi seuraus digitalisaatiosta. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan julkisen hallinnon digitaalisia palveluita ja niiden ... -
Digitaalisuus yhteiskunnassa
Simola, Jori (2020)Digitaalisuus ja digitalisaatio ovat nopeasti kasvavia globaaleja ilmiöitä nykyaikana ja niiden vaikutukset ovat levinneet lähes kaikille yhteiskunnan osaalueille. Ilmiön tyypillisimpiä vaikutuksia ovat elektronisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.