Ravirata palvelualustana : case Vermo
Abstract
Tämä tutkimus tarkastelee raviurheilun nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Raviurheilua leimaa vanhakantaisuus ja harrastajien ikärakenne on korkea. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa keinoja ratkaista raviurheilun ongelmia liittyen yleisön ikärakenteeseen ja yleisömääriin sekä raviratojen pieneen käyttöasteeseen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksen sekä kirjallisuuskatsauksen metodein. Tutkimuksen tuloksena syntyi ravirata palvelualustana -konsepti, joka on käytännössä uusi liiketoimintasuunnitelma raviradoille. Konseptiin on käytetty inspiraationa vastaavaa kaupallista stadion palvelualustana -konseptia ja se pohjautuu kaikki palveluna -ajatusmalliin. Ravirata palvelualustana -konseptin perustana on imagon uudelleen rakentaminen, joka toteutetaan digitaalisten palveluinnovaatioiden ja nykyisten digitaalisten palveluiden (kuten verkkosivut) päivittämisen avulla. Imagon uudelleen rakentamisen jälkeen, on syytä etsiä sidosryhmiä ja yhteistyökumppaneita, joiden kanssa tapahtumia voidaan järjestää ja tällä tavoin nostaa raviratojen käyttöas-tetta. Sidosryhmät hyötyvät yhteistyöstä paitsi raviradan infrastruktuurista myös kuluttajien luomasta datasta, jota sidosryhmät voivat käyttää markkinoinnissaan. Kolmas vaihe ravirata palvelualustana konseptissa on markkinointistrategian luominen. Tässä vaiheessa raviratojen kannattaa panostaa voimakkaasti sosiaalisten medioiden markkinointiin sekä yhteistyöhön sosiaalisten medioiden vaikuttajien ja muiden julkisuuden henkilöiden kanssa. Neljäs ja viimeinen vaihe on erilaisten asiakasryhmien houkutteleminen raviradoille. Neljännessä vaiheessa ravirata tulee digitalisoida, jonka avulla saadaan kerättyä käyttäjien luomaa dataa sidosryhmien (ja raviratojen) hyödyksi.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906052977Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish