Alakouluikäisten joukkuevoimistelijoiden asenteet ja kokemukset koululiikuntaa ja omaa lajiaan kohtaan
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon alakouluikäiset joukkuevoimistelijat liikkuvat vapaa-ajallaan, miten he suhtautuvat koululiikuntaan ja omaan lajiinsa. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, miten vastaajien kokemukset koululiikunnasta ja joukkuevoimistelusta eroavat keskenään.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, johon osallistui saman seuran 58 alakouluikäistä joukkuevoimistelijaa alakoulun kaikilta luokka-asteilta. Tutkimuksen tulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 -ohjelmalla hyödyntäen frekvenssejä, ristiintaulukointia sekä korrelaatiokerrointa.
Tuloksista ilmeni, että yli puolet vastaajista liikkui vähintään tunnin päivittäin. Vastaajista melkein kaikki kokivat sekä koululiikunnan että joukkuevoimistelun mukavaksi tai erittäin mukavaksi. Koululiikuntaan ja joukkuevoimisteluun suhtautumisessa oli kuitenkin eroja tarkasteltaessa valintoja ”Erittäin mukavaa” ja ”Mukavaa” vaihtoehtojen välillä. Näiden perusteella joukkuevoimistelu koettiin mieluisammaksi. Tutkimustulosten ja teorian pohjalta kehittyi muokattu liikuntakokemusmalli, jolla voidaan selittää sekä koululiikunnasta että joukkuevoimistelusta syntyviä kokemuksia.
Vaikka kokemukset koululiikunnasta ja joukkuevoimistelusta olivat myönteisiä, tulisi keksiä keinoja, joilla saadaan niistä kaikkien mielestä erittäin mukavia. Oppilaiden ja valmennettavien kuuntelu tässä asiassa onkin erittäin tärkeää. Jatkoa ajatellen on tärkeää tutkia näitä kaikkia (vapaa-ajan fyysistä aktiivisuutta, suhtautumista koululiikuntaan ja suhtautumista joukkuevoimisteluun) myös erikseen ja laajemmalta tutkimusjoukolta, jotta tuloksista saataisiin enemmän irti ja jotta niitä voisi paremmin soveltaa koskemaan suurempaa joukkoa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen
Louhivuori, Veera (2017)Veera Louhivuori 2017. Vanhempien merkitys alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 42 s., 2 liitettä. Tutkimuksen ... -
Vanhempien elintapojen yhteydet alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen vapaa-ajalla
Nummelin, Emmi (2015)Emmi Nummelin 2015. Vanhempien elintapojen yhteydet alakouluikäisten fyysiseen aktiivisuuteen vapaa-ajalla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 71 s. 2 liitettä. ... -
Joukkuevoimistelijoiden kehonkuva
Mäkelälammi, Noora (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää kuinka paljon kehotyytymättömyyttä ja häiriintynyttä syömiskäyttäytymistä nykyisillä ja jo uransa lopettaneilla yli 15-vuotiailla joukkuevoimistelijoilla esiintyy. Lisäksi ... -
Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla
Suhonen, Sami; Valtanen, Leevi (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka suuri osuus liikuntatunnilla ja vapaa-ajan aikaisella fyysisellä aktiivisuudella on suomalaisten viidennen luokan oppilaiden viikoittaisesta kokonaisaktiivisuudesta. ... -
Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan
Huhtala, Viivi (2020)Vanhemmilla on suuri vaikutus lasten liikuntatottumusten omaksumiseen. Vanhemmat pystyvät omalla asenteellaan, esimerkillään ja teoillaan joko tukemaan lasten liikuntaa tai pahimmassa tapauksessa ehkäisemään sitä. Tämän ...