Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka suuri osuus liikuntatunnilla ja vapaa-ajan aikaisella fyysisellä aktiivisuudella on suomalaisten viidennen luokan oppilaiden viikoittaisesta kokonaisaktiivisuudesta. Tutkimuksessa oli mukana 491 lasta 37:ltä luokalta 17:stä alakoulusta Keski- ja Etelä-Suomesta. Tutkimukseen osallistuneista poikia oli 216 ja tyttöjä 275. Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden määrää ja intensiteettiä mitattiin ActiGraph wGT3X-BT -aktiivisuusmittarilla. Oppilaat jaettiin ryhmiin sukupuolen ja keskiraskaan tai raskaan fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärän perusteella. Tutkimus toteutettiin vertailemalla keskiraskaan tai raskaan fyysisen aktiivisuuden sekä MET-minuuttien osuutta niiden viikottaisesta kokonaisarvosta. Vertailu tehtiin sekä liikuntatunnin että vapaa-ajan fyysisen aktiivisuuden osalta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että fyysisesti aktiivisimpien oppilaiden liikuntatunnin aikana saavutettu osuus viikottaisesta kokonaisaktiivisuudesta oli tilastollisesti erittäin merkitsevästi pienempi kuin fyysisesti inaktiivisimpien oppilaiden vastaava osuus. Ero oli samansuuntainen keskiraskasta ja raskasta fyysistä aktiivisuutta sekä MET-minuutteja tarkasteltaessa. Vapaa-ajan osalta fyysisesti aktiivisimman oppilasneljänneksen osuus fyysisestä aktiivisuudesta oli tilastollisesti erittäin merkitsevästi fyysisesti inaktiivisinta oppilasneljännestä suurempi. Ero oli samansuuntainen sekä keskiraskasta ja raskasta fyysistä aktiivisuutta että MET-minuutteja tarkasteltaessa. Fyysisesti aktiivisten oppilaiden osalta vapaa-ajalla on merkittävin vaikutus oppilaiden liikuttajana. Myös inaktiivisilla oppilailla vapaa-ajan osuus fyysisestä aktiivisuudesta oli merkittävin, mutta liikuntatunnilla on huomattavampi osuus heidän liikuttajanaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, ettei sukupuolten välillä ollut merkitsevää eroa liikuntatunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden osuudessa kokonaisaktiivisuudesta keskiraskaan tai raskaan fyysisen aktiivisuuden, eikä MET-minuuttien osalta. Keskiraskaan tai raskaan fyysisen aktiivisuuden osuudessa vapaa-ajalla ei ollut sukupuolten välistä eroa. MET-minuutteja tarkasteltaessa sukupuolten välillä oli kuitenkin tilastollisesti melkein merkitsevä (p=.024) ero. Tytöt liikkuivat vapaa-ajalla poikia enemmän. Ero selittyy todennäköisesti tyttöjen vapaa-ajan aikaisella poikia runsaammalla kevyellä fyysisellä aktiivisuudella.
Tutkimuksemme fyysisen aktiivisuuden kerääntymisestä liikuntatunnin ja vapaa-ajan aikana osoitti liikuntatunnin merkityksen erityisesti fyysisesti inaktiivisten nuorten liikuttajana. Tutkimuksen tulosten perusteella on myös aiheellista miettiä, olisiko MET-minuuttien käytöllä edellytyksiä fyysisen kokonaisaktiivisuuden mittarina lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta tutkittaessa. Etenkin sukupuolten välisiä kokonaisaktiivisuuden eroja tutkittaessa MET-minuutteja käyttämällä lasten fyysisen aktiivisuuden luonteesta voi löytyä uutta tietoa. Tarkempi jatkotutkimus fyysisen kokonaisaktiivisuuden mittareiden käytöstä lapsilla ja lasten fyysisen aktiivisuuden jakaantumisesta kouluviikolle on tarpeellista.
...
The aim of this study was to find out how much physical activity do Finnish fifth grade students have
during their physical education classes and leisure time. The physical activity was measured as a
share out of their weekly total values. The sample consisted out of 491 children from 37 classes in 17
different primary schools in Southern and Central Finland. The sample consisted of 216 boys and 275
girls. Students’ physical activity was measured using ActiGraph wGT3X-BT accelerometer. The
study was conducted by comparing moderate to vigorous physical activity and MET-minutes to their
weekly total values. The comparison was made on physical education and leisure time physical
activity.
The results of this study showed that students’ activity class was related to the physical activity levels
during both physical education and leisure time. Physically active students had a statistically lower
share of their weekly physical activity during physical education classes than their physically inactive
counterparts. The findings were similar in both moderate to vigorous physical activity and METminutes. During leisure time, the students with higher overall physical activity had a bigger
percentage achieved out of their total physical activity levels than the physically less active group.
The findings were again similar in both moderate to vigorous physical activity and MET-minutes.
Leisure time seemed to have a more significant role in physical activity on most overall active
students. The inactive group also had a significant amount of their physical activity achieved during
leisure time. Still, physical education plays a more significant role on increasing their overall physical
activity levels.
According to this study, sex does not have a significant role in physical activity levels during physical
education classes on either moderate to vigorous physical activity or MET-minutes. The difference
in moderate to vigorous physical activity during leisure time between sexes was not significant.
Examining MET-minutes shows a statistically significant (p=.024) difference in physical activity
levels during leisure time activity between sexes. The girls had a bigger share of their weekly total
physical activity achieved during leisure time than boys. Previous study suggests the difference may
be caused by the girls achieving significantly more light physical during leisure time than boys.
According to this study, physical activity classes play a significant role in especially moving the
physically more inactive students. The results of this study indicate that it is necessary to consider
using MET-minutes as a value on measuring children’s total physical activity levels. Especially
focusing on differences between sexes, it might help find new information on habitual differences
between physical activity routines. Further study on ways to measure total activity levels on children
and information considering the distribution of children’s physical activity during the school week,
is needed.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Motivaatioilmaston yhteys yhdeksäsluokkalaisten fyysiseen aktiivisuuteen ja viihtymiseen koulun liikuntatunneilla
Soini, Markus (Jyväskylän yliopisto, 2006)The aim of this study was to test a theoretical model, in which self-determined motivation was proposed to be constructed of the dimensions of perceived autonomy, social relatedness, and perceived competence. In order to ... -
Yläkoululaisten liikunta-aktiivisuus välitunnilla ja vapaa-ajalla
Ronkainen, Tommi; Hämäläinen, Hannatuulia (2010) -
"Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa." : tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista
Mäkikokkila, Päivi (2016)TIIVISTELMÄ Mäkikokkila, Päivi 2016. ”Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa” Tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, pro gradu -tutkielma 56 ... -
Tablet-tietokoneet 4. luokan musiikinopetuksessa ja oppilaiden vapaa-ajalla
Hönö, Anni (2015)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä musiikkitoimintaa oppilaat tekevät vapaa-ajallaan ja millainen tablet-tietokoneilla harjoitettu koulun musiikkitoiminta siirtyy oppilaiden vapaa-aikaan. Tavoitteena on myös ... -
7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa-ajalla
Hartio, Sonja; Laaksonen, Outi (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia vapaa-ajan fyysiseen aktiivisuteen vaikuttavista tekijöistä. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät lasten näkökulmasta estävät ja edistävät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.